Доносимо вам презентацију коју је за Медијску и информациону писменост у Босни и Херцеговини припремила развојни психолог проф. др Ивана Зечевић, која ће вам помоћи да сазнате како бити родитељ у дигиталном окружењу 21. вијека, како користити дигиталне технологије и усмјеравати дијете да их користи, а да се не наштети његовом здрављу и развоју.
У времену у којем дјеца све више времена проводе пред екранима користећи дигиталне технологије, родитељи су стављени пред многобројне изазове и често су у недоумици, на који начин усмјерити и васпитати дијете да би његово коришћење дигиталних технологија било корисно и безбједно. Како бити родитељ у 21. вијеку, како користити дигиталне технологије, да ли негативно утичу на дјецу, који су позитивни ефекти медија, те која је улога регулатора у томе, само су нека од питања са којима се родитељи суочавају.
Презентација доноси појашњење појма дигиталних технологија, те препоруке и савјете родитељима о коришћењу медија за различите узрасте дјеце, при чему проф. Зечевић приказује и критички се осврће на препоруке Америчке асоцијације педијатара за коришћење. Презентација даје приказ коришћења дигиталних технологија кроз узрасте и у складу са њима доноси препоруке о времену проведеном пред екраном уз присуство родитеља, какве програме и апликације бирати, те правила коришћења дигиталних технологија. При томе се истиче сљедеће:
- Садржај који дијете конзумира је важнији од времена које проведе пред екраном.
- Истаћи добробит коју дијете има од коришћења дигиталних технологија а не ризике.
- Данас не постоји велики јаз у компетенцијама дјеце и родитеља када је у питању коришћење дигиталних технологија и треба се вратити на добробити њиховог коришћења, а не на ризике.
- Важна је подршка регулатора у регулацији програма који могу да се користе и препорука родитељима у вези са садржајима који су корисни за одређене узрасте.
Професорица Зечевић поставља и питање да ли су савјети за родитеље које често можемо да нађемо у медијима застарјели и треба ли их мијењати? Као основна препорука родитељима, истиче се сљедеће:
Родитељи треба да:
- описмењавају дијете и развијају његове дигиталне компетенције;
- читају о дигиталним компетенцијама и дигиталној писмености да би знали шта данас у 21. вијеку значи бити дигитално писмен, те који су то садржаји корисни за различите узрасте дјеце;
- развијати однос повјерења са дјететом у вези са коришћењем дигиталних технологија;
- поставити себи питања о навикама дјеце, њиховом здрављу, социјалним контактима и активностима у којима ужива и ако је на већину питања одговор ДА, родитељи треба да сматрају да њихова дјеца на адекватан начин користе дигиталне технологије.
Преузмите презентацију Digitalne tehnologije – izazovi roditeljstva.