Новост

Дигитална писменост: савремено родитељство између буре информација и дигиталног минимализма

Print Friendly, PDF & Email

Аутори:

проф. др Драгана Трнинић, Факултет политичких наука Универзитета у Бањој Луци

проф. др Ивана Зечевић, Филозофски факултет Универзитета у Бањој Луци

 

„Дигитална писменост: савремено родитељство између буре информација и дигиталног минимализма“ назив је предавања које су поводом Седмице медијске и информацијске писмености одржале проф. др Драгана Трнинић и проф. др Ивана Зечевић у Oсновној школи „Милош Црњански“ у Бањој Луци, 9. новембра 2022. године.

Дигитално окружење и кориштење интернета постали су свакодневица како дјеце, тако и родитеља. Дјеца одрастају у дигиталном свијету и ту се осјећају природно. Са друге стране, на родитељима је велика одговорност да заштите дјецу на интернету и омогуће им безбједно кориштење дигиталних технологија, а да притом ни они сами нису довољно едуковани. Циљ едукације је да се родитељи упознају са интернетском регулативом и механизмима заштите дјеце на интернету, као и различитим предностима кориштења интернета.

Такође, с обзиром на изазове родитељства у дигиталном добу, едукација ће понудити одговоре о томе на који начин и у које вријеме дјеца треба да користе дигиталне технологије, као и на који начин родитељи могу ефикасно да постављају границе својој дјеци и уређују правила понашања када су дигиталне технологије у питању, уз сљедеће препоруке родитељима/старатељима:

Проводите вријеме са дјететом уз медије

  • Било да гледате телевизију, филм, играте игрице, претражујете Интернет или прегледате садржај на Јутјуб-у, покажите му све могућности медија и како они могу бити забавни и едукативни. Медији нису ни добри ни лоши већ онакви каквим их ми учинимо.
  • Покажите интересовање за оно што је дјетету занимљиво и разговарајте о садржају који сте погледали – шта је добро, а шта није, и зашто (Дјеца и вријеме пред екраном – добар почетак, 2019). Разговарајте такође о томе да није све што виде на екрану истинито. Објасните им то на конкретном примјеру (можете заједно погледати документарац „Инфлуенсери“/“Фејк Фејмос“ редитеља Ника Билтона на ХБО ГО-у).
  • Када одлучите да је вријеме да дијете почне самостално истраживати и користити дигиталне уређаје, наставите разговарати с дјететом и учествујте у томе. Објасните дјетету да садржај у медијима не доживљавају сви једнако. Нешто што је неким људима смијешно, друге може растужити или повриједити. Све зависи од нашег личног искуства и зато дјеца не би требало да коментаришу или дијеле садржај за који нису сигурна какве реакције и осјећања може изазвати код других.

Донесите правила за кориштење медија и технологије у свом дому и придржавајте их се

  • Одаберите простор за кориштење медија (који можете надзирати).
  • Ограничите вријеме уз медије.
  • Договорите се са дјететом која је горња граница времена које дијете смије провести пред екраном (Краљевски колеџ за педијатрију и здравље дјетета, 2019).
  • Не допустите да дијете гледа њему непримјерене садржаје, нарочито оне са насиљем и сексуалним садржајима.
  • Дјеца млађа од двије године не би требало да проводе вријеме пред екраном и користе било коју врсту медија.
  • Дјеца од двије до пет година смију проводити највише сат времена дневно уз екран, уз контролу и надзор родитеља.
  • Дјеци од пет до 17 година треба ограничити рекреативно вријеме пред екраном на највише два сата дневно.
  • Друштвене мреже не би требало да користе прије 13. године (Аустралиан Говернмент, Департмент оф Хелт, 2017, 2019).
  • Водите рачуна о старосним ознакама садржаја.
  • Уколико је истакнуто да садржај није примјерен за особе млађе од 12/15/18 година, онда сигурно и није и дијете га не би смјело гледати.
  • Подстичите дијете да гледа образовне, документарне и квалитетне игране, анимиране и забавне програме и разговарајте са њима о ономе што су погледали (Препоруке за заштиту дјеце и сигурно кориштење електроничких медија, 2016).
  • Одаберите услуге, филмове, апликације које дјеца смију користити.
  • Одредите вријеме када се уређаји не користе (на примјер: за столом, током оброка, непосредно прије поласка у школу, два сата прије спавања).

 Научите више о услугама, садржају, технологији и добним ограничењима:

Многи дигитални уређаји одраслима нуде могућност прилагођавања услуга потребама њихове дјеце. Учећи о технологији и услугама, моћи ћете одабрати тип садржаја, искустава и опција прикладан за ваше дијете.

  • Испробајте те опције прије него што им дијете приступи те их користите заједно с дјететом (Дјеца и вријеме пред екраном – добар почетак, 2019).
  • Користите лозинке за услуге и садржаје којима не желите да дијете самостално приступа (потрошња новца, преузимање нових игара и услуга те дијељење садржаја).
  • Научите дијете да личне лозинке не открива другима.
  • Сазнајте шифре и корисничке информације за уређаје и профиле друштвених медија своје дјеце или тинејџера да би се побринули за онлајн сигурност и пратили онлајн профиле и активности ако би дошло до потенцијалних проблема (Понти, 2019, 405).
  • Провјерите јесу ли старосна ограничења наведена у продавници апликација или у одредбама и условима кориштења.
  • У игрицама и услугама које се преузимају бесплатно корисници их „плаћају” гледањем реклама и видеа који их подстичу на куповину нових игара или давање личних података.
  • Провјерите у поставкама на уређају да ли можете ограничити куповину у апликацијама.

Од најранијег узраста учите дјецу добрим навикама кориштења екрана – властитим примјером:

  • Једном када је објављен на мрежи, сав садржај (укључујући фотографије и видеозаписе) могу преузети и подијелити друге особе. Дијете не би требало да дијели информације о себи, фотографије, видеозаписе са особама које не познаје, на друштвеним мрежама, анонимним или јавним форумима. Бројне су опције дијељења фотографија само с неколицином људи које ви одаберете, на друштвеним мрежама и преко фотоалбума на уређајима.
  • Објасните да су фотографије које дијелите само у затвореним групама намијењене једино онима које сте претходно одабрали и да се не смију дијелити са другима. Већина друштвених мрежа има старосно ограничење за млађе од 13 година и често нису прилагођене и примјерене за млађу дјецу. Научите дијете да увијек мора питати прије објављивања фотографија или видеозаписа других особа, било да је ријеч о дјеци или одраслима (Ченгић и сар., 2021).
  • Водите рачуна како се ви понашате на интернету и на друштвеним мрежама, које податке, фотографије и видеозаписе објављујете и дијелите са другима, гдје и када користите дигиталне уређаје (Дјеца и вријеме пред екраном – добар почетак, 2019). Упознајте дјецу са правима на приватност и сигурност на интернету (погледајте заједно документарац „Друштвена дилема“/“The Social Dilema“ редитеља Џефа Орловског, доступан на Нетфликсу).

Литература:

Агенција за електроничке медије. 2016. Препоруке за заштиту дјеце и сигурно кориштење електроничких медија. Загреб.

https://www.medijskapismenost.hr/wp-content/uploads/2016/09/medijska-pismenost-preporuke-dokument.pdf

Australian Government, Department of Health. 2017. Australian 24-Hour Movement Guidelines for the Early Years (Birth to 5 Years). https://www1.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/Content/FCE78513DAC85E08CA257BF0001BAF95/$File/Birthto5years_24hrGuidelines_Brochure.pdf  (01.03.2021).

Australian Government, Department of Health. 2019. Australian 24-Hour Movement Guidelines for Children and Young People (5-17 years). https://www1.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/Content/AC46EFBE3130BC97CA2583D00023E7B0/$File/Australian%2024Hour%20Movement%20Guidelines%20for%20Children%20and%20Young%20People%205-17%20years.pdf.  (01.03.2021).

Ченгић., Л., Докић Мрша, С., Граховац, Н., Зечевић, И., Трнинић, Д., Сиврић, И., Крајина, С., Ромчевић Шукало, Ј., Рсиојевић, С., Џаферовић, А. (2021). Смјернице о кориштењу медија, информационо-комуникационих технологија и времену које дјеца проводе пред екраном. Сарајево: Регулаторне агенције за комуникације и ,,Медиацентра“ Сарајево.

European Association for Viewers’ Interests. 2013. Пут у свијет медијске писмености. https://www.youtube.com/watch?v=dOTen2DhP0k  (03.03.2021.)

European Association for Viewers’ Interests. 2015. Пут у свијет медијске писмености 2: Освијештеност https://www.youtube.com/watch?v=cQ_z_Wdyggs&t=48s (03.03.2021.)

Краљевски колеџ за педијатрију и здравље дјетета (УК Колеџ)/ The Royal College of Paediatrics and Child Health. 2019. The health impacts of screen time: a guide for clinicians and parents. London.  https://www.rcpch.ac.uk/sites/default/files/2018-12/rcpch_screen_time_guide_-_final.pdf (01.03.2021).

Ponti, Michelle. 2019. Digital Health Task Force. In Paediatr Child Health. 24 (6): 402–408. https://www.cps.ca/en/documents/position/digital-media (28.02.2021).

Велепосланство Краљевине Норвешке у Загребу. 2019. Дјеца и вријеме пред екраном – добар почетак. Загреб. https://www.medijskapismenost.hr/wp-content/uploads/2019/04/Djeca-i-vrijeme-pred-ekranom-dobar-poc%CC%8Cetak.pdf

 

Предавање је одржано у организацији Медиацентра Сарајево и Transitions Online из Прага, у сарадњи са Регулаторном агенцијом за комуникације.