Развојем дигиталних технологија људска комуникација све више се сели у виртуелни простор, а самим тим и општеприхваћена правила лијепог понашања тј. бонтон. Баш као што је лијепо понашање важно у стварном свијету, важно је и у онлајн окружењу, без обзира на то да ли је ријеч о приватној или пословној комуникацији.
Која су основна правила интернет бонтона?
Представите се
Прије почетка комуницирања, представите се на начин на који желите (име, презиме, надимак) и не мијењајте одабрани начин представљања. Никада се не представљајте лажно.
Будите пристојни и љубазни
Као и у комуникацији „лицем у лице“, пристојност и љубазност први је утисак који саговорник стиче о вама, чиме онлајн комуникација постаје опуштенија и продуктивнија.
Не користите увредљиве ријечи
Избјегавајте коришћење псовки, непристојних, увредљивих, лажних или пријетећих ријечи, као и употребу ироничних и саркастичних реченица. Будите толерантни. Не објављујте увредљиве коментаре на мрежи.
Поштујте своју и туђу приватност
Не објављујте без допуштења туђе податке, идеје, фотографије, видео-снимке, електронску пошту итд. као ни сопствене податке, поруке, фотографије и сл. уколико нисте сигурни да желите да их подијелите са другима. Не објављујте податке који се односе на дјецу.
Не оговарајте друге и поштујте туђа осјећања
Не говорите о другима ружно, не оговарајте их и не упуштајте се у свађе и непримјерене расправе на интернету, јер би то могло да утиче на то да поједини учесници онлајн комуникације буду повријеђени и да се не осјећају добро. Избјегавајте онлајн комуникацију када сте љути.
Комуницирајте кратко и прецизно
Настојте да комуникација буде кратка и прецизна. Тако ћете задржати туђу пажњу и уштедјети своје и туђе вријеме.
Употребљавајте емотиконе
Исправном употребом емотикона ћемо изразити своје ставове и осјећања у контексту неформалног комуницирања.
Пажљиво користите велика слова
Коришћење великих слова у онлајн комуникацији тумачи се као гласан говор или викање на саговорника. Стога типку Caps Lock користите искључиво за потребе куцања великог слова, слања упозорења или наглашавања нечег важног.
Кад је ријеч о комуникацији путем електронске поште, водите рачуна о томе како је е-маил насловљен, у коју сврху се шаље, како су конципирани садржај и завршетак поруке, какав је тон комуницирања и обраћања саговорнику. Поруке пословне природе по могућности шаљите у току радног времена. Благовремено одговарајте на запримљену електронску пошту јер на тај начин исказујете поштовање пошиљаоцу. Избјегавајте слање масовних е-мејлова (ланчана писма, рекламне поруке итд.) за које нисте сигурни да људи желе да их приме.
Кад је ријеч о комуникацији путем друштвених мрежа:
- Искористите позитивне стране друштвених мрежа за објаву корисних, занимљивих и важних догађаја.
- Водите рачуна о изгледу вашег профила, он је ваша слика.
- Не отварајте лажне профиле.
- Одговарајте благовремено на запримљене коментаре и поруке.
- Не користите непримјерен језик и бирајте расправе у које улазите.
- Не шаљите поруке које други не желе да приме (ланац среће итд.).
- Заштитите своју приватност путем подешавања поставки приватности.
- Наведите извор уколико цитирате другу особу, постављате туђе фотографије, видео-записе и др.
Током видео–конференција и вебинара:
- Поштујте туђе вријеме: избјегавајте кашњења и држите се распореда.
- Провјерите све техничке поставке да би онлајн комуникација била угодна и сврсисходна свим учесницима.
- Припазите на ометајуће звукове.
- Не ометајте друге када говоре.
- Обратите пажњу на ваш изглед и на начин на који сте обучени, поготово ако сте код куће.
- Уклоните храну и пиће из кадра и настојте да ваши укућани не буду случајни „учесници“ конференције.