Регулаторна агенција за комуникације (Агенција) и партнери из Мреже за медијску и информациону писменост су и ове године успјешно спровели кампању „Дани медијске и информационе писмености“. Под слоганом „Дигитално снажни“, кампања је спроведена од 26. октобра до 5. новембра 2024. године, а забиљежен је и до сада највећи број учесника, предавача, излагача и медија који су својим радом подстакли ширу јавност на размишљање о важним темама из области медијске и информационе писмености.
Глас о важности медијског описмењавања друштва чуо се на територији читаве Босне и Херцеговине путем медија који су се активно укључили у кампању израдом властитих материјала и емитовањем аудио-визуелних материјала на тему едукације младих о безбједном коришћењу дигиталних технологија, који су креирани у оквиру пројеката РАК-а, УНЕСКО-а и Међународног форума солидарности ЕММАУС. Улога медија и медијских радника се и овај пут показала важним фактором за унапређење медијске писмености грађана.
Дани медијске и информационе писмености кроз разне догађаје, предавања, изложбе, панеле и радионице обиљежени су Сарајеву, Мостару, Бањој Луци, Источном Сарајеву, Тузли, Добоју, Угљевику и Зворнику. Предавачи су обухватили различите теме из подручја медијске и информационе писмености, као што су примјена вјештачке интелигенције, препознавање и сузбијање дезинформација, улога библиотека у 21. вијеку, развијање здравих медијских навика итд. Наведени догађаји привукли су на стотине младих људи којима је ово била прилика да са стручним предавачима размијене мишљења о свјетским трендовима и изазовима који су настали усљед брзог развоја нових технологија. Поред високошколских установа, током трајања кампање бројне школе у Федерацији БиХ и Републици Српској укључиле су се активно у кампању, те су дио наставе посветиле овим темама, а од помоћи су им били и материјали које је за потребе школа израдила Агенција и који се баве онлајн безбједношћу и креирањем здравих медијских навика.
Централна манифестација Дана медијске и информационе писмености била је Сајам медијске и информационе писмености који је одржан 4. и 5. новембра у Европској кући у Сарајеву. Овај догађај окупио је више од 500 учесника, укључујући наставнике, ученике, родитеље и стручњаке из области медија и дигиталне безбједности. На сајму је одржано 13 радионица и предавања на теме као што су дигитална безбједност, медијска писменост и регулација дигиталног простора. У склопу сајма представљени су материјали, публикације, аудио-визуелни садржаји, апликације, квизови и други материјали које су израдиле организације и институције у БиХ на теме из области МИП-а. Сајам је поново био прилика за родитеље, дјецу, студенте, наставнике и библиотекаре да кроз радионице и предавања стекну нова знања и вјештине из области медијске и информационе писмености.
Догађај од важности за релевантне институције и организације те чланице Мреже за МИП била је регионална конференција Агенда за дигиталну безбједност на Западном Балкану, коју је Агенција организовала у сарадњи с Тиктоком и ЦРЦА-ом. Поред бројних излагача и стручњака из области медијске писмености, на конференцији су учествовали Драшко Милиновић, генерални директор Регулаторне агенције за комуникације, Aurelie Valtat, представница Делегације Европске уније у БиХ, Marc Lucet, представник УНИЦЕФ-а, Joshua Massarenti представник УНЕСКО-а, Lukasz Gabler, представник Тиктока, те Милан Тодоровић, представник Регулаторног тела за електронске медије Србије.
Теме конференције, кроз више сесија, биле су „Дигитална писменост и безбједност, од законодавног оквира до праксе“ и „Како организације цивилног друштва могу промовисати дигиталну писменост и безбједност на Западном Балкану“. Пажњу јавности изазвала је и радионица „Безбједносне политике и алати Тиктока“.
Ова регионална конференција истакла је важност подизања дигиталне писмености и свијести о безбједности дјеце, жена и других рањивих група, уз размјену информација и добрих пракси међу професионалцима, властима и организацијама цивилног друштва у шест земаља Западног Балкана.
Сврха кампање „Дани медијске и информационе писмености“ је заједничка промоција медијске и информационе писмености, подстицање друштвене расправе о значају ове теме, нарочито у области образовања те промоција конкретних ресурса израђених у овој области, као што су различите студије, материјали за креаторе политика, наставнике, дјецу и родитеље, али и све грађане.
Овогодишња кампања, својим слоганом Дигитално снажни истакла је важност дигиталног оснаживања и медијског описмењавања босанскохерцеговачког друштва и промовисала је пројекте различитих учесника у овој области.
Захваљујући чињеници да све већи број институција и организација препознаје актуелност и значај тема повезаних с коришћењем дигиталних технологија, овогодишња кампања окупила је велики број домаћих и међународних организација и институција, технолошких компанија, медија, удружења грађана и стручњака међу којима су универзитети у Источном Сарајеву, Сарајеву, Бањој Луци и Мостару, ЈУ ОШ „Брчанска Малта“ из Тузле, Асоцијација за медијску едукацију, демократизацију и друштвена истраживања „МЕДИАНА“, Омбудсман за дјецу Републике Српске, Секретаријат ОЕБС-а у Бечу, ЈУ РТВ ТК, „Медиацентар“ Сарајево, Агенција за предшколско, основно и средње образовање БиХ, Државна организација за подршку еТвинингу у БиХ, Propulsion, ЈУ Библиотека Сарајева, Коалиција за слободу изражавања и модерацију садржаја, УГ „Зашто не“, УНИЦЕФ, ЦЦИ, ЈаБиХ у ЕУ, М:тел а. д. Бањалука, УГ „Нова генерација“ (Плави телефон), Тикток и ЦРЦА. Посебну зхавалност исказујемо и УНИЦЕФ-у и ОЕБС-у на финансијској подршци кампањи.
Детаљан програм кампање погледајте овдје. Програм „Сајма медијске и информационе писмености“ доступан је овдје.
Регулаторна агенција за комуникације је путем својих комуникационих канала, Фејсбук страница: Регулаторна агенција за комуникације и Медијска и информациона писменост у Босни и Херцеговини, као и Инстаграм профила: Вебобран пропратила и промовисала активности и догађаје свих учесника укључених у кампању „Дани медијске и информационе писмености: Дигитално снажни“.