Шта је мобилно учење?
Мобилно учење или м-учење (енгл: M-learning) је појам који се односи на процес учења уз коришћење мобилних уређаја попут паметних телефона, таблета, лаптопа или других уређаја с бежичном везом.
У времену рапидног технолошког напретка, употреба мобилних уређаја је драматично порасла, што је знатно утицало на све сфере људског живота, а нарочито на образовање. Мобилно учење омогућава брз и флексибилан приступ разним врстама образовних садржаја било када и било гдје, а појам „мобилно“ односи се и на мобилност самих ученика који уче „у покрету“. То су, уједно, и најважнији елементи мобилног учења који дају ученицима могућности да изаберу мјесто, вријеме и динамику учења, што подстиче њихову мотивацију и ангажман у усвајању и практиковању знања.
Иако се може рећи да је м-учење „нијансирана“ верзија е-учења (енгл. E-learning), постоји неколико основних разлика које дефинишу ова два онлајн образовна приступа:
- Начин: е-учење се одвија путем интернета уз помоћ електронских уређаја, док се м-учење одвија искључиво путем мобилних уређаја.
- Намјена: е-учење може бити потпуна алтернатива традиционалном подучавању у учионици, тј. сталном образовању, док се м-учење базира на обуку за обнављање знања или систематизацију стеченог знања, гдје ученици информацијама приступају „у ходу“.
- Дизајн: дизајн е-учења обично је сложенији, јер се одвија на било којем електронском уређају уз много различитих елемената, док је дизајн обуке за м-учење једноставнији, јер користи брзу, једноставну навигацију која олакшава праћење на малом екрану.
- Дужина модула: е-учење се најчешће одвија за радним столом помоћу комјутера или лаптопа, с временом поучавања од 10 до 90 минута, у зависности од окружења у којем се учи, док се приликом м-учења предност даје краћим модулима, подијељеним у мање цјелине – у трајању од 3 до 5 минута, којима ученици могу приступити и изван мреже.
- Приступ обуци: е-учење се углавном одвија путем платформе за е-учење или директно у прегледнику, док м-учење захтијева апликацију у најмање двије верзије, за „ИОС“ уређаје и другу за „Андроид“ уређаје.
Предности мобилног учења
Иако м-учење не може замијенити е-учење у сталном образовном систему, његове предности у приступу образовним садржајима су многобројне, а то су:
- Приступачност и флексибилност „учења у покрету“: ученици могу располагати својим временом и прилагођавати динамику учења свом распореду и начину учења. М-учење омогућава ученицима тренутни приступ жељеном садржају, на мјесту и у вријеме када то њима одговара, а све што им за то треба је мобилни уређај.
- Доступност: мобилно учење може повећати доступност у образовању ученицима који немају приступ традиционалној школи због удаљености или живе у недовољно развијеним заједницама.
- Учење на свим мобилним уређајима: приликом м-учења истом садржају може се приступити с различитих мобилних уређаја, лаптопа, таблета и паметних телефона.
- Употребљивост: м-учење је употребљиво за практичне задатке, водиче, упутства и вјежбе, што ученицима помаже у стицању нових вјештина.
- Краћи модули – садржај микроучења: м-учење се заснива на кратким модулима у трајању од 3 до 5 минута, осмишљених да у кратком времену одрже пажњу ученика и поспјеше задржавање знања. Ученици могу уз свој телефон завршити кратку лекцију и одмах видјети учинке свога рада, што свакако повећава њихову мотивацију за учење.
- Мултимедија: мобилно учење се одвија уз помоћ различитих облика који подржавају предности мобилних уређаја, као што су камере или екрани осјетљиви на додир, што приступ разноликом образовном садржају чини атрактивним и занимљивим. Мобилне апликације, приступ електронским књигама и дигиталном садржају, подкасти, квизови, игре и аудиовизуелни образовни садржаји су облици мобилног учења који погодују спонтаном, брзом, практичном и флексибилном начину учења.
- Социјална интеракција: уз м-учење, ученици могу давати коментаре, директно комуницирати с другим ученицима, али и наставницима и путем форума или чета за ученике постављати питања и дијелити искуства. Такав вид учења их повезује као заједницу и повећава њихов друштвени ангажман.
- Исплативост: м-учење не захтијева традиционалну учионицу и наставнике, нити скупе образовне материјале, што га чини све приступачнијом опцијом за образовање и професионални развој.
Недостаци мобилног учења
Поред многобројних предности, м-учење има и своје недостатке на које треба обратити пажњу, а то су:
- Дистракција: присуство мобилних телефона у учионици може дјеловати као сметња, уколико ученике у настави прекидају поруке, обавјештења и комуникација с друштвених медија. Зато је важно осмислити занимљив и интерактиван час, како би се задржала пажња ученика.
- Технологија: приликом м-учења може доћи до разних технолошких проблема попут ограничене меморије телефона, недостатка/слабе интернетске везе, малих екрана, слабе батерије или величине похране. Уз евентуалну забринутост око приватности и безбједности у коришћењу апликација за м-учење, ови недостаци би могли одбити ученике од овог вида учења.
- Дизајн за м-учење: креатори апликација за м-учење би требали узети у обзир искуство ученика за м-учење, као и структуру саме обуке. Уколико креирана апликација није дизајнирана према потребама наставе, она неће искористити све предности м-учења.
- Неприлагођеност наставног материјала: Ново окружење захтијева прилагођавање традиционалних образовних материјала дигиталном формату и треба радити на стварању квалитетног материјала потребног за м-учење.
Како импементирати м-учење у учионици?
М-учење се уз сталну наставу може користити у циљу побољшања учења и мотивисања ученика за интерактивним учешћем у наставном процесу и изврстан је алат за повећање ученичке сарадње у учионици. Стога је потребно прилагодити дио наставног садржаја оваквом виду подучавања, а ово су неки од савјета како то учинити:
- Прилагодите наставу персоналним потребама ученика, узимајући у обзир њихове склоности и стилове у учењу. М-учење подржава све врсте медија и све мобилне уређаје те уз разговор с ученицима прије формирања стратегије м-учења сазнајте на који начин највише воле усвајати знање. Тако ћете учење учинити занимљивим и динамичним.
- Дефинишите циљеве м-учења, изаберите садржај и прилагодите га овом виду учења.
- Користите лежернији тон у учионици: на овај начин ћете постићи да час не буде „задатак“, већ да буде занимљив и мање „формалан“.
- Изаберите платформу: уколико немате тим за веб дизајн у школи, пронађите већ израђене платформе које нуде садржај који вам је потребан.
- Осмислите кратке модуле дизајниране за мобилне уређаје, јер управо микро учење погодује „учењу у ходу“. Нека ваша лекција траје највише 5 минута.
- Користите медије: ученици воле усвајати знање путем занимљивих аудиовизуелних садржаја, игара, квизова, подкаста и других интерактивних алата за учење.
- Подстакните ученичку сарадњу: приликом м-учења настојте међу ученицима направити атмосферу сарадње у којој ће размијењивати своја искуства о наученом градиву.
- Похвалите њихове успјехе и тако их мотивишите за постизање још бољих ученичких резултата.