Регулаторна агенција за комуникације је у својству координатора активности неформалне мреже учесника у области медијске и информационе писмености (МИП), у сарадњи с Фондацијом „Медиацентар“ Сарајево и организацијом „Transitions“ из Прага, 20. децембра 2023. године организовала састанак мреже на тему „Тренутни и надолазећи трендови у медијском васпитању дјеце“. На састанку је учествовало 18 чланица мреже које се баве медијским васпитањем дјеце.
Сврха састанка је била да се пружи прилика стручњацима из различитих дисциплина који раде на изучавању и подучавању медијске и информационе писмености да преиспитају надолазеће појаве у дигиталном окружењу, као и начин како оне утичу на њихов рад у смислу доступности ресурса, друштвеног окружења, прилика за усавршавања и другим сродним питањима која се фокусирају на изазове и могућности рада у овој области. Такође, важно је идентификовати приоритетне потребе за даљњи рад у овој области и дефинисати начине на које би „Медиацентар“ и организација „Transitions“ из Прага могли подржати те процесе кроз програм Паметно коришћење медија, као и кроз иницијативу за унапређење медијске писмености Наши медији.
Као главне теме дискусије истакле су се оне које се тичу медијског васпитања дјеце и то права дјетета у дигиталном окружењу, важност дигитализације у образовању, употреба вјештачке интелигенције у медијима и образовању, а нарочито је истакнута важност сарадње између медија, образовања и стручњака у овој области. С тим у вези, сумирани су међународни трендови у области медијске и информационе писмености.
На поменуте теме донесени су и сљедећи закључци:
- Права дјетета у дигиталном окружењу су веома важна, као и потврда да су сва права дјетета по конвенцији, валидна и у дигиталном окружењу.
- Недостају јавне дискусије и отворено пропитивање мјера забране употребе мобилних телефона у школама.
- Питање генеративне вјештачке интелигенције се почиње отварати кроз конференције и стручња окупљања, али је важно нагласити да у образовању имамо још увијек проблеме дигиталног јаза, проблеме основне медијске писмености те да не требамо занемарити локалне проблеме пратећи међународне трендове. При томе је неопходно израдити бар основне смјернице за наставнике/це о њеној употреби у школама.
- Употреба вјештачке интелигенцие у медијским редакцијама у БиХ – „Медиацентар“ је спровео истраживање које је показало да уредници и новинари тек помало тестирају употребу Чет ГПТ-ја и оклијевају, генерално, да разговарају на ову тему.
- Медијска и информациона писменост се из технолошког контекста враћа у контекст људских права и права дјетета – размишљамо о томе не само да постанемо технички вјешти него и о добробити за појединца, у смислу индивидуалног напретка и друштва у цјелини.
- Истраживања су све више усмјерена на саму дјецу као саговорнике, шта је оно што дјеца желе. Пракса, нажалост, не прати ову методологију.
- Медијске анализе су такође све више усмјерене на „укључивање публике“ – и изнaлажење начина како публика може дјеловати на медијски садржај и тражити од медија да раде професионално и етички.
- Истраживања показују да класични медији имају све мању улогу те да је „медијска услуга на захтјев“ нешто што дјеца очекују.
- Земље ЕУ улажу све више пажње и ресурса на ограничење доступности порнографских садржаја и сузбијање дјечије порнографије.
- „Медиацентар“ Сарајево је најавио заједничку активност на тему медијског васпитања и медијске писмености која ће се реализовати 3. маја 2024. године – приједлог је да се отвори сарадња између медија, образовања, стручњака.
- Подијељене су информације o истраживањима из 2023. о изазовима саморегулације те о медијском активизму – https://media.ba/bs/o-mediacentru/publikacije.
- Наглашено је да је неопходно интензивирати сарадњу између свих учесника и правовремено дијелити информације о планираним и реализованим активностима у области МИП-а.
- Наглашен је изазов ангажовања родитеља и њиховог едуковања у различитим сегментима МИП-а. Мали одазив родитеља на свакако ограничене прилике да се едукују у овој области показатељ је колико је важно радити и с одраслима. Један од приједлога би био да се уведе медијско васпитање (нарочито за тему „вријеме пред екраном“) током трудничких припрема за родитељство, као и кроз педијатријска савјетовалишта.
- Пракса показује да су теме попут „менталног здравља тинејџера“ и „брига о утицају друштвених мрежа на слику о себи“ још увијек значајне те да млади нису довољно оснажени да препознају све елементе онлајн насиља или да освијесте штетне утицаје друштвених мрежа.
- У ишчекивању системског рјешења које би било трајно и ефикасно, организације ће наставити да раде на ограниченим интервенцијама, а упоредо да се залажу да доносиоци одлука препознају све проблеме у вези с нерадом на МИП темама и посљедице које из тога произилазе.
Стручна размјена организована је кроз пројекат „Паметно коришћење медија“, који у 2023. и 2024. години имплементира Фондација за развој медија и цивилног друштва „Медиацентар“, у партнерству с организацијом „Transitions“ из Прага, уз финансијску подршку Програма за промоцију транзиције Владе Републике Чешке те кроз пројекат „Наши медији: Иницијатива за унапређење медијске писмености, дијалог и активизам“ којег финансира Европска унија.