Новост

Позитивне стране интернета

Print Friendly, PDF & Email

Свакодневно слушамо о лошим странама интернета, а постоји мноштво оних које нам олакшавају и уљепшавају живот.

Нове технологије, превасходно интернет, умногоме су измијениле живот човјечанства и постале незаобилазан сегмент свакодневнице. Интернет нам пружа могућност да већину ствари које радимо у стварном животу обављамо и на мрежи, да упознајемо нове људе, учимо и информишемо се, опустимо и разонодимо, будемо у контакту са драгим особама било гдје да се оне налазе и још много тога. “Свакидашњи интернет“ је заиста несвакидашње мјесто, уколико научимо да користимо његове несагледиве предности, али и сагледамо опасности које несумњиво носи.

Интернет је готово безгранична база знања, незапамћена у људској историји, која омогућава брз, једноставан и јефтин приступ огромној количини различитих информација. Мноштво поузданих веб-страница нуди нам провјерене и квалитетне информације које се тичу свих области човјековог дјеловања. Ипак, да бисмо на прави начин дошли до тачних информација, потребно је да развијамо  вјештине медијске писмености које ће нам помоћи да препознамо непоуздане изворе информација, као и нетачне или непровјерене информације.

Могућност повезивања представља једну од најљепших предности интернета. Путем интернета можемо да упознамо друге људе, да размјењујемо мишљења, заједно учимо и забављамо се. Све то уз минималне трошкове и са било којег мјеста на свијету, водећи рачуна о одговорном и сигурном комуницирању, посебно када су у питању дјеца. Дигитална технологија дјеци може да помогне да стварају и одржавају пријатељства, а ранија истраживања показују да су та пријатељства често разноликија и родно инклузивнија.

Интернет је и веома распрострањено средство за учење које нуди много бесплатних материјала и курсева из свих области, као и могућност похађања онлајн школа и факултета. При томе, свако може себи да прилагоди брзину и начин усвајања знања, као и вријеме које је за то потребно. Истраживања показују да инструктивни и едукативни онлајн садржаји могу да побољшају школски успјех дјеце, обогате њихово знање и вјештине писмености и помогну у развијању позитивног односа са наставницима и вршњацима.

Извор: Free-Photos/Pixabay

Интернет нам олакшава свакодневни живот. Путем интернета купујемо, размјењујемо пошту, плаћамо рачуне, обављамо многе послове. То се посебно у данашње вријеме односи на радне организације, којима је интернет омогућио приступ огромном броју ресурса и поједноставио радне процесе. Могућност сарадње путем вебинара, тј. разних веб-платформи које подржавају видео-конференције, повезала је цијели свијет и омогућила размјену информација и знања из свих области.

Друштвене мреже помажу маргинализованим групама, које су често стигматизоване и изложене разним врстама дискриминације, да промовишу своје знање,  ставове и платформе, да се узајамно упознају и друже.

Интернет нам пружа могућност да изразимо и развијамо своје таленте, пишемо блогове о темама које нас занимају и искажемо свој грађански активизам.

Интернет је такође изузетно важан за дјецу и младе, који, по правилу, већину слободног времена проводе на мрежи. Могућности учења, дружења, игре и забаве које нуди интернет су неограничене и уколико се користи безбједно, интернет пружа велике могућности за интелектуални и креативни развој дјеце и младих. На примјер, многа дјеца, а посебно дјечаци, редовно се друже кроз игрице. Неке видео-игрице које се играју са породицом и пријатељима креиране су по узору на традиционалне игре и пружају прилику за идентитетски, сазнајни и социјални развој дјеце и младих. Уз то, неке видео-игрице су у позитивној корелацији са повећаним осјећањем добростања, просоцијалним понашањем и мањим проблемима са понашањем. Кад је ријеч о друштвеним медијима, истраживања показују да они могу бити потврђујући, када се мисли и искуства дијеле са вршњацима, или подржавајући, када тинејџери траже помоћ да се ‘опораве’ од друштвеног одбацивања или изолације. Поред тога, онлајн комуникација може да охрабри изоловане или друштвено анксиозне адолесценте да се упусте у самооткривање према вршњацима и успостављање нових контаката, што може да појача осјећај друштвене повезаности и смањи симптоме депресије. С друге стране, имајући у виду и присуство ризичних и штетних садржаја на интернету, важно је јачати алате и вјештине медијске писмености и на тај начин упознавати дјецу, родитеље и просвјетне раднике с тим како да дјеца буду безбједна на интернету, то јест како, гдје и на који начин да потраже помоћ, уколико је то потребно.

Путем интернета можемо да зарадимо новац, нађемо посао, купимо стан, читамо књиге, отпутујемо на путовање из снова, или пронађемо сродну душу. Дигитални простор нуди безброј изванредних могућности. Међутим, да бисмо могли безбједно да уживамо у свим предностима интернета, и избјегнемо све ризике и опасности које интернет собом носи, неопходно је да развијамо вјештине медијске писмености. На том пољу, такође, интернет може да нам буде од велике помоћи.

(Извори: Michelle Ponti, Digital media: promoting healthy screen use in schoo-aged children and adolescents, доступно на https://www.cps.ca/en/documents/position/digital-media)