У данашњем дигиталном добу, више од 1,5 милијарди дјеце и младих широм свијета свакодневно приступају великој количини разноликих видео-садржаја путем различитих медија.
Извјештај Америчког удружења психолога из новембра 2024. године у вези с изложеношћу младих видео-садржајима, између осталог наводи препоруке како онлајн платформе могу допринијети већој видљивости позитивних видео-садржаја и смањити ризике од штетног утицаја лоших видео-садржаја на здравље и развој адолесцената.
- Боља модерација и означавање садржаја према старосном узрасту
Видео-платформе требале би унаприједити начин модерације и означавања садржаја према узрасту корисника. Такође, било би препоручљиво да се креирају ефикасне и кориснички приступачније родитељске контроле.
Креаторе садржаја требало би охрабривати да производе едукативне и позитивне садржаје, а алгоритме усмјерити да подстичу видљивост оваквих садржаја.
- Разликовање едукативног и забавног садржаја
Младима треба јасно назначити који садржај је едукативан и тачан, а који има првенствено забавни карактер и није нужно вјеродостојан.
Алгоритми не би требало да препоручују младим људима садржаје које објављују особе које нису едуковани стручњаци за здравље већ би дате садржаје требало јасно означити као такве.
- Транспарентност плаћених огласа и спонзорисаног садржаја
Спонзорисани садржаји и пласмани производа морају бити експлицитно означени као такви, нарочито када су усмјерени на адолесценте.
Такође, неопходно је предузети мјере како би се млади заштитили од инфлуенсера који промовишу нездраве обрасце понашања.
Млади људи који маштају о томе да постану инфлуенсери треба да буду упознати с тим колико је то захтјеван и не увијек профитабилан посао.
- Ограничавање autoplay функције и алгоритамских препорука
Autoplay функција је потенцијално проблематична с аспекта младих људи који још увијек уче да контролишу своје нагоне, доприносећи њиховом прекомјерном задржавању испред екрана и изложености садржајима који нису усклађени с њиховим развојним потребама. Платформе које пружају могућност остављања коментара (лајкови, коментари и сл.) и/или које користе алгоритме за препоручивање садржаја, треба да дају предност здравом развоју тинејџера у односу на максимизирање времена које ће млади провести испред екрана. То се може постићи путем ограничавања количине препоручених садржаја, искључивањем autoplay функције у основним подешавањима (default), постављањем питања од стране платформе захтјева „Да ли још увијек гледате?“, смањењем количине обавјештења, потпуним укидањем ноћних обавјештења и скривањем броја лајкова на видео-садржајима које објављују млади, на начин да број лајкова буде видљив једино особама које објављују видео-садржаје. Чињеница да су други лајковали одређене садржаје може повећати негативне посљедице лоших садржаја, или умањити корисне ефекте садржаја који промовишу друштвено пожељне облике понашања.
- Заштита од негативног садржаја и промоција различитих перспектива
Алгоритми не би смјели да препоручују потенцијално штетне садржаје: проблематичне огласне поруке, непровјерене информације и спорне инфлуенсере. Умјесто тога, предност би требало дати промовисању садржаја који оснажују младе, који пружају позитивне узоре и дају увид у различите перспективе, људе и мишљења.
- Уклањање реклама и заштита података младих корисника
Платформе намијењене младима требало би да размотре могућност уклањања реклама и заштиту података младих корисника прикупљених у сврху оглашавања. Родитељи и креатори политика позвани су да сарађују у циљу смањивања изложености адолесцената рекламама које промовишу материјализам и нездраве навике. Развијање алгоритама који минимизирају видљивост реклама у оквиру садржаја намијењених младима помогло би стварању позитивнијег медијског окружења за младе гледаоце.
Заштита младих од потенцијално штетних утицаја видео-садржаја одговорност је бројних учесника, укључујући онлајн платформе, канале за хостовање и дистрибуцију садржаја, креаторе садржаја, родитеље, старатеље, наставнике, креаторе политика и технолошке компаније. Само заједничким дјеловањем свих учесника, можемо допринијети стварању безбједнијег, здравијег и одговорнијег онлајн простора за младе нараштаје.
Интегрални текст извјештаја на енглеском језику доступан је на: https://www.apa.org/topics/social-media-internet/healthy-teen-video-viewing.