Регулаторна агенција за комуникације Босне и Херцеговине и Медиацентар Сарајево објавили су Смјернице о кориштењу медија, информационо-комуникационих технологија и времену које дјеца проводе пред екраном, које су намијењене превасходно родитељима/старатељима и другима који брину о дјеци, као подршка њиховим настојањима да обезбиједе развој здравих медијских навика дјеце.
Препоруке родитељима доносе информације и савјете за коришћење медија и ИКТ у породици, креирање здравих медијских навика дјеце, идентификовање проблема у вези са прекомјерним коришћењем екрана, техничка средства заштите, као и идеје за заједничке породичне активности.
У циљу ефикасног посредовања између дјеце и медија родитељи би требали:
Властитим примјером учити дјецу о добрим навикама коришћења екрана
Родитељи су најзначајнији извори и преносиоци информација о медијима и морају да воде рачуна о начину на који користе ИКТ, свом понашању на мрежи, а посебно које податке, фотографије и видео-записе дијеле са другима на мрежи.
Проводити вријеме са дјецом уз медије
Родитељи треба да покажу интересовање за садржаје које дјеца гледају/слушају и разговарају са њима о томе и укажу им на позитивне и негативне стране технологије и медијских садржаја којима приступају.
Донијети правила за коришћење медија и ИКТ у свом дому и водити разговоре са дјецом о коришћењу екрана
Родитељима се препоручује да заједно са дјецом разговарају о коришћењу екрана и донесу правила (простор, вријеме, садржаји које дјеца гледају и дијеле), која ће допринијети да се вријеме пред екраном избалансира са осталим активностима дјетета.
Смјернице доносе и преглед препорука у погледу времена које дјеца свакодневно проводе испред екрана креираних у шест земаља свијета, да би имали увид у различит приступ и препоруке на ову тему и донијели исправну одлуку о правилима за коришћење екрана за своју породицу.
Користити техничка рјешења у функцији креирања добрих онлајн навика дјеце
Родитељска дужност је да брину о безбједности своје дјеце на мрежи и да уколико сматрају да је та безбједност нарушена, укључе техничка средства родитељске контроле. Смјернице предлажу три апликације за родитељску контролу, које су креиране са намјером да родитељима помогну у њиховом посредовању између дјеце и медија.
Учити више о услугама, садржају, технологији и добним ограничењима
Родитељи би требало да се упознају са могућностима које пружају дигитални уређаји да би прилагодили услуге потребама њихове дјеце, да испробају наведене опције и користе их заједно са дјецом. Препоручује се и коришћење лозинке за услуге и садржаје којима дјеца не би требало самостално да приступају.
Бринути о заштити интернет угледа дјетета, тј. дигиталне репутације дјетета
Родитељи би требало да воде рачуна да њихова дјеца не објављују на интернету своје податке, фотографије или видео-записе који би могли да наруше њихову безбједност и репутацију на мрежи.
Обраћати пажњу на евентуалне проблеме повезане са коришћењем екрана
Родитељи су често забринути око тога да ли њихова дјеца проводе превише времена пред различитим екранима. Смјернице доносе неколико питања уз која родитељи могу да провјере да ли је њихова забринутост оправдана и упућују коме се обратити уколико родитељ процијени да је неоходно потражити савјет или стручну помоћ.
Идеје и приједлози за игру и провођење времена са дјецом
Коришћење екрана често умањује прилике за остваривање квалитетнијег односа унутар породице, те креирања и реализације квалитетнијег заједничког времена. Смјернице доносе примјере игара за подстицање развоја дјетета и неколико приједлога заједничких активности родитеља и дјеце кроз које се дјеца васпитавају и образују.
Смјернице су резултат сарадње стручних служби РАК-а, Фондације „Медиацентар“ и мултидисциплинарног тима стручњака из БиХ, који чине аутори: Лејла Кафеџић, Нада Граховац, Ивана Зечевић, Драгана Трнинић, Ивана Сиврић, Славен Крајина, Јована Ромчевић Шукало, Саша Рисојевић, Аида Џаферовић, Леа Ченгић и Сања Докић Мрша. Публикација је настала у склопу пројеката „Медији за грађане – грађани за медије“ и „Изградња отпорности на дезинформације: програм обуке за породице, наставнике, новинаре и ширу јавност“.