Autorice:
prof. dr. Dragana Trninić, Fakultet političkih nauka Univerziteta u Banjoj Luci
prof. dr. Ivana Zečević, Filozofski fakultet Univerziteta u Banjoj Luci
„Digitalna pismenost: suvremeno roditeljstvo između bure informacija i digitalnoga minimalizma“ naziv je predavanja koje su povodom Tjedna medijske i informacijske pismenosti održale prof. dr. Dragana Trninić i prof. dr. Ivana Zečević u Osnovnoj školi „Miloš Crnjanski“ u Banjoj Luci, 9. studenoga 2022. godine.
Digitalno okruženje i uporaba interneta postali su svakodnevica kako djece, tako i roditelja. Djeca odrastaju u digitalnom svijetu i tu se osjećaju prirodno. S druge strane, na roditeljima je velika odgovornost da zaštite djecu na internetu i omoguće im sigurnu uporabu digitalnih tehnologija, a da pritom ni oni sami nisu dovoljno educirani. Cilj edukacije je da se roditelji upoznaju s internetskom regulativom i mehanizmima zaštite djece na internetu, kao i različitim prednostima uporabe interneta.
Također, s obzirom na izazove roditeljstva u digitalnom dobu, edukacija će ponuditi odgovore o tome na koji način i u koje vrijeme djeca trebaju koristiti digitalne tehnologije, kao i na koji način roditelji mogu učinkovito postavljati granice svojoj djeci i uređivati pravila ponašanja kad su digitalne tehnologije u pitanju, uz sljedeće preporuke roditeljima/skrbnicima:
Provodite vrijeme s djetetom uz medije
- Bilo da gledate televiziju, film, igrate igrice, pretražujete internet ili pregledate sadržaj na YouTube-u, pokažite mu sve mogućnosti medija i kako oni mogu biti zabavni i edukativni. Mediji nisu ni dobri ni loši već onakvi kakvim ih mi učinimo.
- Pokažite zanimanje za ono što je djetetu zanimljivo i razgovarajte o sadržaju koji ste pogledali – što je dobro, a što nije i zašto (Djeca i vrijeme pred ekranom – dobar početak, 2019.). Razgovarajte također o tome da nije sve što vide na ekranu istinito. Objasnite im to na konkretnom primjeru (možete zajedno pogledati dokumentarac „Influenceri“/“Fake Famous“ redatelja Nicka Biltona na HBO GO-u).
- Kada odlučite da je vrijeme da dijete počne samostalno istraživati i koristiti digitalne uređaje, nastavite razgovarati s djetetom i sudjelujte u tome. Objasnite djetetu da sadržaj u medijima ne doživljavaju svi jednako. Nešto što je nekim ljudima smiješno, druge može rastužiti ili povrijediti. Sve ovisi o našem osobnom iskustvu i zato djeca ne bi trebala komentirati ili dijeliti sadržaj za koji nisu sigurna kakve reakcije i osjećanja može izazvati kod drugih.
Donesite pravila za uporabu medija i tehnologije u svom domu i pridržavajte ih se
- Odaberite prostor za uporabu medija (koji možete nadzirati).
- Ograničite vrijeme uz medije.
- Dogovorite se s djetetom koja je gornja granica vremena koje dijete smije provesti pred ekranom (Kraljevski koledž za pedijatriju i zdravlje djeteta, 2019.).
- Ne dopustite da dijete gleda njemu neprimjerene sadržaje, naročito one s nasiljem i seksualnim sadržajima.
- Djeca mlađa od dvije godine ne bi trebala provoditi vrijeme pred ekranom i koristiti bilo koju vrstu medija.
- Djeca od dvije do pet godina smiju provoditi najviše sat vremena dnevno uz ekran, uz kontrolu i nadzor roditelja.
- Djeci od pet do 17 godina treba ograničiti rekreativno vrijeme pred ekranom na najviše dva sata dnevno.
- Društvene mreže ne bi trebali koristiti prije 13. godine (Australian Government, Department of Health, 2017., 2019.).
- Vodite računa o dobnim oznakama sadržaja.
- Ukoliko je istaknuto da sadržaj nije primjeren za osobe mlađe od 12/15/18 godina, onda sigurno i nije te ga dijete ne bi smjelo gledati.
- Potičite dijete na gledanje obrazovnih, dokumentarnih i kvalitetnih igranih, animiranih i zabavnih programa i razgovarajte s njima o onome što su pogledali (Preporuke za zaštitu djece i sigurnu uporabu elektroničkih medija, 2016.).
- Odaberite usluge, filmove, aplikacije koje djeca smiju koristiti.
- Odredite vrijeme kada se uređaji ne koriste (na primjer: za stolom, tijekom obroka, neposredno prije polaska u školu, dva sata prije spavanja).
Naučite više o uslugama, sadržaju, tehnologiji i dobnim ograničenjima
Mnogi digitalni uređaji odraslima nude mogućnost prilagođavanja usluga potrebama njihove djece. Učeći o tehnologiji i uslugama, moći ćete odabrati tip sadržaja, iskustava i opcije prikladne za vaše dijete.
- Isprobajte te opcije prije nego što im dijete pristupi te ih koristite zajedno s djetetom (Djeca i vrijeme pred ekranom – dobar početak, 2019.).
- Koristite zaporke za usluge i sadržaje kojima ne želite da dijete samostalno pristupa (potrošnja novca, preuzimanje novih igara i usluga te dijeljenje sadržaja).
- Naučite dijete da osobne zaporke ne otkriva drugima.
- Saznajte zaporke i korisničke informacije za uređaje i profile društvenih medija svoje djece ili tinejdžera da bi se pobrinuli za online sigurnost i pratili online profile i aktivnosti ako bi došlo do potencijalnih problema (Ponti, 2019., 405).
- Provjerite jesu li dobna ograničenja navedena u trgovini aplikacija ili u odredbama i uvjetima korištenja.
- U igricama i uslugama, koje se preuzimaju besplatno, korisnici ih „plaćaju” gledanjem reklama i video zapisa koji ih potiču na kupovinu novih igara ili davanje osobnih podataka.
- Provjerite u postavkama na uređaju možete li ograničiti kupovinu u aplikacijama.
Od najranijeg uzrasta učite djecu dobrim navikama uporabe ekrana – vlastitim primjerom
- Jednom kada je objavljen na mreži, sav sadržaj (uključujući fotografije i video zapise) mogu preuzeti i podijeliti druge osobe. Dijete ne bi trebalo dijeliti informacije o sebi, fotografije, video zapise s osobama koje ne poznaje, na društvenim mrežama, anonimnim ili javnim forumima. Brojne su opcije dijeljenja fotografija samo s nekolicinom ljudi koje vi odaberete, na društvenim mrežama i preko foto albuma na uređajima.
- Objasnite da su fotografije koje dijelite samo u zatvorenim grupama namijenjene jedino onima koje ste prethodno odabrali i da se ne smiju dijeliti s drugima. Većina društvenih mreža ima dobno ograničenje za mlađe od 13 godina i često nisu prilagođene i primjerene za mlađu djecu. Naučite dijete da uvijek mora pitati prije objavljivanja fotografija ili video zapisa drugih osoba, bilo da je riječ o djeci ili odraslima (Čengić i sur., 2021.).
- Vodite računa kako se vi ponašate na internetu i na društvenim mrežama, koje podatke, fotografije i video zapise objavljujete i dijelite s drugima, gdje i kada koristite digitalne uređaje (Djeca i vrijeme pred ekranom – dobar početak, 2019.). Upoznajte djecu s pravima na privatnost i sigurnost na internetu (pogledajte zajedno dokumentarac „Društvena dilema“/“The Social Dilemma“ redatelja Jeffa Orlowskog, dostupan na Netflix-u).
Literatura:
Agencija za elektroničke medije. 2016. Preporuke za zaštitu djece i sigurno korištenje elektroničkih medija. Zagreb. https://www.medijskapismenost.hr/wp-content/uploads/2016/09/medijska-pismenost-preporuke-dokument.pdf
Australian Government, Department of Health. 2017. Australian 24-Hour Movement Guidelines for the Early Years (Birth to 5 Years). https://www1.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/Content/FCE78513DAC85E08CA257BF0001BAF95/$File/Birthto5years_24hrGuidelines_Brochure.pdf (01.03.2021).
Australian Government, Department of Health. 2019. Australian 24-Hour Movement Guidelines for Children and Young People (5-17 years). https://www1.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/Content/AC46EFBE3130BC97CA2583D00023E7B0/$File/Australian%2024Hour%20Movement%20Guidelines%20for%20Children%20and%20Young%20People%205-17%20years.pdf. (01.03.2021).
Čengić., L., Dokić Mrša, S., Grahovac, N., Zečević, I., Trninić, D., Sivrić, I., Krajina, S., Romčević Šukalo, J., Rsiojević, S., Džaferović, A. (2021). Smjernice o korištenju medija, informaciono-komunikacionih tehnologija i vremenu koje djeca provode pred ekranom. Sarajevo: Regulatorne agencije za komunikacije i ,,Mediacentra” Sarajevo.
European Association for Viewers’ Interests. 2013. Put u svijet medijske pismenosti. https://www.youtube.com/watch?v=dOTen2DhP0k (03.03.2021.)
European Association for Viewers’ Interests. 2015. Put u svijet medijske pismenosti 2: Osviještenost https://www.youtube.com/watch?v=cQ_z_Wdyggs&t=48s (03.03.2021.)
Kraljevski koledž za pedijatriju i zdravlje djeteta (UK Koledž)/ The Royal College of Paediatrics and Child Health. 2019. The health impacts of screen time: a guide for clinicians and parents. London. https://www.rcpch.ac.uk/sites/default/files/2018-12/rcpch_screen_time_guide_-_final.pdf (01.03.2021).
Ponti, Michelle. 2019. Digital Health Task Force. In Paediatr Child Health. 24 (6): 402–408. https://www.cps.ca/en/documents/position/digital-media (28.02.2021).
Veleposlanstvo Kraljevine Norveške u Zagrebu. 2019. Djeca i vrijeme pred ekranom – dobar početak. Zagreb. https://www.medijskapismenost.hr/wp-content/uploads/2019/04/Djeca-i-vrijeme-pred-ekranom-dobar-poc%CC%8Cetak.pdf
Predavanje je održano u organizaciji Mediacentra Sarajevo i Transitions Online iz Praga, u suradnji s Regulatornom agencijom za komunikacije.