Draga djeco i mladi,
na ulazu u starogrčko svetište u Delfima, prije više od 2000 godina, stajao je natpis „Upoznaj samog sebe“. Još u drevnim vremenima, ljudi su znali da što bolje poznajemo same sebe, to ćemo više biti u mogućnosti upravljati svojom sudbinom i ostvariti svoju sreću na način na koji mi to želimo. „Koje su moje dobre, a koje loše strane? Koje osobine trebam njegovati, a koje mijenjati?“, pitanja su koja bi bilo dobro da si postavljamo kako bismo s vremenom izrasli u najbolje verzije samih sebe.
Imajući u vidu činjenicu da smo danas okruženi medijima i informacijsko-komunikacijskim uređajima i da ih svakodnevno koristimo u većoj ili manjoj mjeri, poznavanje vlastitih medijskih navika umnogome doprinosi „upoznavanju samog sebe“. Zbog toga smo kreirali „Dnevnik medijskih navika“, koji je prvenstveno namijenjen djeci školskog uzrasta, ali i svima koji žele bolje upoznati svoje medijske navike i način na koji mediji oblikuju njihovu svakodnevicu.
Kako se vodi „Dnevnik medijskih navika“?
Dnevnik možete voditi potpuno samostalno ili uz pomoć neke odrasle osobe kojoj vjerujete. Dovoljno je da se Dnevnik vodi tijekom jednog tipičnog tjedna. Svakoga dana u okviru tog tjedna upisivat ćete odgovore na sljedeća pitanja u za to predviđena polja: U koje doba dana koristim određeni medij/IK uređaj i u kojem trajanju? Koji uređaj sam koristio/la i u koje svrhe? Koju aplikaciju/društvenu mrežu/platformu za razmjenu videosadržaja sam koristio/la? Zašto to radim, odnosno koje potrebe time zadovoljavam? Jesam li za to vrijeme sam/a ili je netko pored mene? Gdje se tada nalazim i kako se osjećam?
Kad prođe sedam dana i unesete podatke, slijedi analiza rezultata i izvođenje zaključaka. Nakon toga, imat ćete kompletan uvid u svoje medijske navike: koliko vremena zaista provodite ispred ekrana, u koje doba dana najviše koristite medije i IK uređaje, koje društvene mreže/aplikacije/platforme za razmjenu videosadržaja najviše koristite, zašto to zapravo radite i kako se osjećate za to vrijeme. Tek nakon što ste dobro upoznali svoje medijske navike, bit ćete ih u stanju, eventualno, promijeniti ili poboljšati. Po potrebi, napravite novu verziju „Dnevnika medijskih navika“ u koju možete unijeti kako biste željeli da on zapravo izgleda i nastojte se pridržavati tog rasporeda. Ukoliko ste zaključili da provodite previše vremena ispred ekrana, razmislite o tome kako možete bolje organizirati svoju svakodnevicu i kojim aktivnostima zapravo želite popuniti slobodno vrijeme.
„Dnevnik medijskih navika“ napravljen je samo za vas. Nitko ne mora imati uvid u podatke koje unosite u njega, osim ako vi to ne želite. Napravljen je kako bi vam pomogao da postanete gospodar svojih medijskih navika, to jest gospodar, a ne sluga, svog mobilnog telefona, računala ili play stationa, što znamo da nije lako.
„Dnevnik medijskih navika“ izradila je Regulatorna agencija za komunikacije povodom kampanje „Dani medijske i informacijske pismenosti 2024“, koja se održava od 26. listopada do 05. studenoga širom Bosne i Hercegovine uz moto „Digitalno snažni“.
„Dnevnik medijskih navika“ možete preuzeti ovdje.