Film i filmska pismenost za djecu i mlade su od iznimne važnosti, jer im omogućuju da kroz konzumiranje filmova različitih žanrova i iz različitih izvora obogate svoja životna saznanja, postanu medijski i filmski pismene osobe i steknu vrijedne kompetencije za svoj osobni i društveni život.
Od najranijeg djetinjstva djeca se susreću s pokretnim slikama koje ih fasciniraju i utječu na njihovo poimanje svijeta oko sebe, razvijaju njihovu maštu i kreativnost i predstavljaju značajan izvor informacija. U digitalnom vremenu film kao audiovizualni medij igra značajnu ulogu u obrazovanju i predstavlja važan resurs za poboljšanje vještina čitanja i pisanja kod djece i utječe na razvoj njihovih mentalnih i kognitivnih sposobnosti.
Ističući važnost filma kao društvenog dobra i filmskog obrazovanja, Europska komisija je 2011. godine definirala filmsku pismenost kao razinu razumijevanja filma, svijesti i znatiželje u izboru filmova, sposobnost kritičkog gledanja filma, analize njegovog sadržaja, kinematografije i tehničkih aspekata, te sposobnost manipuliranja jezičnim i tehničkim resursima u produkciji pokretnih slika.
Filmsko obrazovanje
Učenje o filmu i filmskoj umjetnosti djeci i mladima pruža mogućnost da kroz gledanje filmova, u kinu, školi ili u krugu obitelji steknu kompetencije medijske i filmske pismenosti uz koje će steći vještine kritičkog razumijevanja filma, njegove poruke i značenja, ali i razviti sposobnost suočavanja s vlastitim problemima i emocijama. Bogato filmsko stvaralaštvo svojim slikama, glazbom, fotografijom i drugim izražajnim sredstvima može inspirirati djecu da gledaju filmove, da ih stvaraju i da ih odvedu na „daleka mjesta“ na kojima će se upoznati s drugim jezicima, ljudima, kulturama i da „prožive“ sudbine glavnih junaka.
U ranoj dobi djeca bi trebala filmove gledati zajedno s roditeljima, koji će im objasniti razliku između stvarnosti i fikcije, objasniti što je poruka filma i razgovarati o tome koliko su je shvatili i kakve emocije u njima izaziva, ali i ukazati im na štetna i neprimjerena ponašanja.
Filmsko obrazovanje djecu školske dobi treba upoznati s osnovnim pojmovima filmske umjetnosti, njegovim izražajnim sredstvima i sa samim procesom nastajanja filma, a najvažnija pitanja koja pri tomu treba postaviti su:
Što je to film?
Čemu služi?
Koja je njegova poruka?
U čemu se ogleda njegova vrijednost?
Koje emocije izaziva?
Zanimljiv i poučan resurs nastavnicima i učenicima osnovne škole u realizaciji nastave iz oblasti filma je digitalna platforma CineSchool, na kojoj se nalazi interesantan materijal o početcima filma, vrstama filmske umjetnosti, filmskim izražajnim sredstvima, filmskim zanimanjima i o tome što je sve potrebno da se napravi jedan film. Posebno je interesantna sekcija Filmovi (i kvizovi), u kojoj se nalaze linkovi za filmove iz kataloga i kvizovi s pitanjima (i odgovorima) o odgledanom filmu. Pitanja se odnose na vrstu filma, žanr, osobine i emocije glavnog lika, sadržaj filma, njegov početak i poruku koju nosi.
Razvoju filmske pismenosti djece i mladih u Bosni i Hercegovini značajno doprinose filmski festivali i događaji. Sarajevo Film Festival kroz Dječji program, Teen Arenu i Teen Action veliki broj filmova posvećuje djeci i mladima, dok Operacija Kino prikazuje filmove tijekom cijele godine u 15 bosanskohercegovačkih gradova, s posebnim fokusom na filmove za djecu i mlade. Omladinski Film Festival Sarajevo (OFF) osnovan je u cilju angažiranja i promocije mladih filmskih autora iz regije i Europe, a Kino Meeting Point je osmislio program filmskog obrazovanja koji se koristi kao dodatak redovitoj nastavi o filmu.
Kvalitetna nastava medijske kulture podrazumijeva iskusan i obučen nastavni kadar koji će učenicima približiti svu magiju i ljepotu filmske umjetnosti, koja će postati neodvojiv dio njihovih života.