Velika količina medijskih poruka kojima su djeca svakodnevno izložena zahtijeva medijsku edukaciju, kako u školama, tako i kod kuće i veoma je važno da djeca nauče kako funkcioniraju mediji i koja je njihova uloga u svakodnevnom životu.
Televizija je medij s kojim se djeca susreću od najranije dobi i predstavlja važan dio njihovih života. Iako dostupnost raznim vrstama medijskih sadržaja, često neprilagođenim dobi djeteta brine roditelje, televizija može biti izvor dobrih medijskih poruka, koje će potaknuti dječju maštu, znatiželju, kreativnost i naučiti ih važnim životnim vrijednostima i vještinama.
Za djecu najranije dobi, televizija je prevashodno zabava kroz koju upoznaju svijet oko sebe. Kako rastu, televizijski sadržaji kod djece razvijaju vještine socijalizacije i učenja, koji, ukoliko su pravilno usmjereni, mogu pozitivno utjecati na fizički, psihički i mentalni razvoj djeteta. Praćenje obrazovnih, kulturnih, umjetničkih, pa i informativnih sadržaja pomaže pri oblikovanju dječjeg karaktera i ličnosti, kao i razvijanju kritičkog razmišljanja i medijskih kompetencija.
Istraživanje Regulatorne agencije za komunikacije i UNICEF-a Bosne i Hercegovine Medijske navike djece i stavovi roditelja pokazalo je da televizija nije primarni medij uz koji djeca u BiH pristupaju medijskim sadržajima. Smart TV koristi 6 od 10 djece, standardni TV uređaj koristi oko trećina djece, dok sedam od deset djece 0-18 godina svakodnevno gleda TV program i to najčešće u razdoblju od 12 do 22 sata. Stavovi roditelja su da je televizijski sadržaj u programima bosanskohercegovačkih TV postaja često problematičan i da nedostaje kvalitetnog dječjeg programa.
Medijska edukacija djeci objašnjava samu prirodu medija i medijskih sadržaja i važno je da djeca saznaju kako pojedini mediji funkcioniraju i koje medijske poruke proizlaze iz njihovog djelovanja.
Razumijevanje djece i mladih o tome kako funkcioniraju mediji jedan je od segmenata nastave medijske pismenosti. Smjernice o korištenju medija, informacijsko-komunikacijskih tehnologija i vremenu koje djeca provode pred ekranom u preporukama odgojiteljima i nastavnicima sugeriraju da sadržaj medijskog obrazovanja u školi treba obuhvatiti ključne aspekte medija: njihovu ulogu i funkciju, vrste medija i značajke, funkcioniranje i organizaciju medija, te utjecaj etičkih čimbenika na medijski sadržaj i važnost etičkih smjernica pri kreiranju medijskog sadržaja.
Jedan od načina da se djeci približi televizija kao medij je da u sklopu nastavnih aktivnosti posjete redakciju TV postaje i upoznaju se s procesima u kojima nastaje televizijski sadržaj i da možda sami sudjeluju u stvaranju jedne dječje TV emisije.
Mediacentar Sarajevo donosi zanimljiv i koristan videoserijal u kojem novinarke i novinari iz BiH, predstavljajući jedan tipičan radni dan u svojim medijskim kućama, upoznaju djecu i mlade s načinom na koji funkcioniraju mediji na lokalnoj, regionalnoj i državnoj razini. Tri bosanskohercegovačke TV postaje, Al Jazeera Balkans, N1 i Nova BH predstavile su svoje medijske kuće i pojasnile kako izgleda svijet jedne TV postaje. Navedeni su i neki od važnih segmenata, potrebnih za stvaranje televizijskog sadržaja.
Mnogo aktera
U stvaranju TV sadržaja sudjeluje na desetine osoba: novinari, urednici, snimatelji, montažeri, realizatori, tonci, prezenteri i dr., često iz nekoliko centara, ili studija.
Urednički kolegij je odgovoran za proces proizvodnje programa uz pridržavanje striktnih smjernica.
Planiranje i pripremanje sadržaja
Svakodnevno se prate aktualna dešavanja, izabiraju se teme i priprema se koncept priče. Dobar novinar se mora pripremiti za temu o kojoj govori.
Oprez u prikupljanju informacija
Laka dostupnost sadržajima (posebno na internetu) nužno ne znači da su informacije točne i potrebno je dobro razumjeti tekst i kontekst koji se istražuje.
Montaža
Budući da je televizija audiovizualni medij, montaža predstavlja veoma važan dio televizijskog posla, kojem se pristupa kada je sakupljen sav konačni materijal za prikazivanje. U procesu montaže vodi se računa o svakom detalju: riječima, kadrovima, izjavama i zvučnim efektima.
Prisustvo na digitalnim platformama omogućuje interakciju s publikom, osobito mlađom.
Posebice se ističe integritet, točnost i nepristrasnost novinara, koji na jasan i jednostavan način gledateljima trebaju pružiti informaciju.
Videopriloge možete pogledati na sljedećim linkovima: