Novost

Medijske navike djece u BiH i rodne razlike

Print Friendly, PDF & Email

Djeca različitih uzrasta u BiH na uređajima koji su im dostupni gledaju, prate, slušaju i kreiraju različite sadržaje, pokazali su rezultati istraživanja „Medijske navike djece i stavovi roditelja˝ UNICEF-a u BiH i Regulatorne agencije za komunikacije BiH 2020. godine. Pri tome su utvrđene i određene razlike između medijskih navika djevojčica i dječaka.

Djeca najčešće prate jutjubere, gledaju crtane filmove, glazbene sadržaje i videa, pa slijedi igranje igrica i gledanje smiješnih videa. Adolescentima su podjednako omiljeni platforma YouTube, serije i glazba. Djevojčice češće nego dječaci na platformi Youtube gledaju glazbena videa i crtane filmove, a dječaci češće nego one gledaju tutorijale za igranje igrica i sportske isječke.

Podatci su pokazali i da četvrtina djece uzrasta od 11 do 14 godina, a čak trećina adolescenata od 15 do 18 godina starosti, smatra da teško kontrolira vrijeme koje provodi pred ekranom. Pri tomu djevojčice češće nego dječaci smatraju da imaju dobru ravnotežu između vremena koje provode na ekranu i drugih aktivnosti.

Boravak pred ekranom mlađoj djeci od 7 do 10 godina najčešće zamjenjuje igranje, a djeci od 11 do 18 godina druženje. Mlađa djeca navode kako bi se, da ne provode toliko vremena pred ekranom, više igrala u 64% slučajeva, kod djece uzrasta od 11 do 14 godina 51% je reklo kako bi se više družili, a 39% kako bi se više igrali ili izlazili vani. Oko 56 % adolescenata kaže kako bi se više družili, a 45% i više izlazili vani. Djeca bi češće i učila, odmarala se i pospremala i pomagala u obavljanju kućnih obveza. Pri tomu djevojčice češće nego dječaci ističu kako bi, da ne provode vrijeme pred ekranom, više učile i pomagale u pospremanju i obavljanju kućnih obveza.

Što se tiče gledanja sadržaja na televiziji koji su loše utjecali, čak troje od deset djece uzrasta od 4 do 18 godina nekada je na televiziji gledalo nešto što ih je prestrašilo, zabrinulo, navelo da se osjećaju neugodno i slično. Djevojčice pri tomu češće nego dječaci ističu da su bile izložene televizijskim sadržajima koji su loše utjecali na njih.

Djeca uzrasta od 7 do 18 godina relativno dobro su upoznata s televizijskim klasifikacijskim oznakama 12+, 16+ i 18+. Međutim, u odnosu na upoznatost, poštovanje ovih oznaka je znatno niža i raskorak je veći što su djeca starija. Tako ukoliko je označeno da djeca njihovog uzrasta ne bi trebala gledati određeni sadržaj, od njegovog praćenja uvijek odustaje šest od deset djece uzrasta od 7 do 14 godina i tek troje od deset adolescenata. Djevojčice češće nego dječaci poštuju klasifikacijske oznake u pogledu pogodnosti televizijskih sadržaja za određenu starosnu dob.

Devet od deset anketirane djece uzrasta od 11 do 18 godina zadovoljno je stupnjem povjerenja koje u njih imaju njihovi roditelji u vezi s korištenjem medija i informacijsko-komunikacijskih tehnologija IKT. Djevojčice su češće nego dječaci zadovoljne stupnjem povjerenja koji u njih imaju roditelji kad je u pitanju korištenje medija.

Devet od deset anketirane djece uzrasta od 11 do 18 godina zadovoljno je stupnjem povjerenja koje u njih imaju njihovi roditelji u vezi s korištenjem medija i informacijsko-komunikacijskih tehnologija IKT. Djevojčice su češće nego dječaci zadovoljne stupnjem povjerenja koji u njih imaju roditelji kad je u pitanju korištenje medija.

Istraživanje ˝Medijske navike djece i stavovi roditelja˝ možete pronaći na ovom linku.