Novost

Potreban jači angažman medija u području medijske pismenosti

Print Friendly, PDF & Email

Koliko i na koji način radio i TV- postaje u Bosni i Hercegovini doprinose unaprjeđenju medijske pismenosti publike? Kako bismo dobili odgovor na ovo pitanje, ali i ideje kako dodatno potaknuti medije na veći angažman u ovom području, Regulatorna agencija za komunikacije provela je  „Istraživanje o aktivnostima pružatelja audiovizualnih medijskih usluga i medijskih usluga radija u području medijske pismenosti i emitiranim sadržajima na različite teme iz područja medijske pismenosti u razdoblju od travnja 2023. do ožujka 2024. godine“.

Aktivnosti koje poduzima medijska industrija smatraju se jednim od ključnih faktora unaprjeđenja medijske pismenosti građana. U ovom kontekstu, od posebnog značaja je Direktiva Europske unije o audiovizualnim medijskim uslugama (Direktiva), koja jasno definira potrebu da i pružatelji medijskih usluga i pružatelji platformi za razmjenu videozapisa promoviraju razvoj medijske pismenosti u svim dijelovima društva, za građane svake dobi i za sve medije, u suradnji sa svim relevantnim sudionicima i uz pomno praćenje napretka s tim u vezi.

Istraživanje RAK-a je za cilj imalo dati kvalitativni i kvantitativni uvid u aktivnosti pružatelja medijskih usluga u području medijske i informacijske pismenosti.

Rezultati ukazuju na to da je većina korisnika dozvola za pružanje audiovizualnih medijskih (AVM) usluga i medijskih usluga radija, oko četiri petine, u protekloj godini sudjelovalа u različitim aktivnostima s ciljem unaprjeđenja medijske pismenosti. Uglavnom se radilo o jednoj aktivnosti u tijeku godine. Međutim, samo nešto više od trećine korisnika dozvola za pružanje AVM usluga i medijskih usluga radija provodilo je vlastite aktivnosti usmjerene ka unaprjeđenju medijske pismenosti.

Istraživanje pokazuje kako je u kampanji Agencije i Mreže za medijsku i informacijsku pismenost „Dani medijske i informacijske pismenosti u BiH“ u listopadu 2023. godine aktivno sudjelovalo malo više od polovine pružatelja AVM usluga i medijskih usluga radija. Glavninu medijskih sadržaja koji su emitirani tijekom kampanje činili su audiovizualni materijali o edukaciji mladih o sigurnom korištenju digitalnih tehnologija, kreirani u okviru projekta Agencije „Zaštita djece na internetu u sustavima korisnika dozvola RAK-a“.

Gotovo dvije trećine pružatelja audiovizualnih medijskih usluga, te četiri petine pružatelja medijskih usluga radija, u protekloj godini organiziralo je posjete različitih ciljnih skupina njihovom mediju.

Programske sadržaje s temama iz područja medijske i informacijske pismenosti, kao što su emisije, prilozi, serijali, dokumentarni program, oglasi i slično, u analiziranom razdoblju emitiralo je oko četiri petine pružatelja audiovizualnih medijskih usluga i medijskih usluga radija. Меđu temama dominirale su zaštita i dobrobit maloljetnika, te online sigurnost. U audiovizualnim medijskim uslugama ovakvi programi emitiraju se uglavnom u promidžbenom i dječjem programu, a u radijskim uslugama u informativnom i promidžbenom programu. Najčešće se radi o kupljenom ili nabavljenom programu, dok vlastite produkcije ima vrlo malo.

Četiri petine pružatelja audiovizualnih medijskih usluga i medijskih usluga radija stava su da medijski prostor ne posvećuje dovoljno pozornosti temama iz područja medijske i informacijske pismenosti.

Iako su javni RTV-servisi imali određene aktivnosti u području medijske i informacijske pismenosti, nužno je na odgovarajući način jasnije definirati njihove obveze, u skladu s dobrom europskom praksom, u pogledu posebne uloge javnih RTV-servisa u promociji medijske i informcijske pismenosti za sve građane.

Istraživanjem se zaključuje kako je potrebno da se mediji značajnije angažiraju u provođenju vlastitih inicijativa unaprjeđenjа medijske pismenosti, daju veći doprinos u provođenju nacionalne kampanje „Dani medijske i informacijske pismenosti u BiH“, te povećaju udio, kontinuitet i raznolikost medijskih sadržaja iz područja medijske i informacijske pismenosti. S obzirom na ulogu javnih RTV-servisa, potrebno je na odgovarajući način definirati njihove zakonske obveze promicanja naprednih vještina medijske pismenosti za građane svih dobi.

Cijelo izvješće možete pročitati na sljedećoj poveznici:

https://medijskapismenost.ba/wp-content/uploads/2024/09/M-HR.pdf

Izvješće na engleskom jeziku je dostupno ovdje.