U današnjem digitalnom dobu, više od 1,5 milijardi djece i mladih širom svijeta svakodnevno pristupaju velikoj količini raznolikih videosadržaja putem različitih medija.
Izvješće Američke udruge psihologa iz studenoga 2024. godine u vezi izloženosti mladih videosadržajima, između ostalog, navodi preporuke kako online platforme mogu doprinijeti većoj vidljivosti pozitivnih videosadržaja i smanjiti rizike od štetnog utjecaja loših videosadržaja na zdravlje i razvoj adolescenata.
- Bolja moderacija i označavanje sadržaja prema starosnom uzrastu
Videoplatforme trebale bi unaprijediti način moderacije i označavanja sadržaja prema uzrastu korisnika. Također, bilo bi uputno kreirati učinkovite i korisnički pristupačnije roditeljske kontrole.
Kreatore sadržaja trebalo bi ohrabrivati da proizvode edukativne i pozitivne sadržaje, a algoritme usmjeriti da potiču vidljivost ovakvih sadržaja.
- Razlikovanje edukativnog i zabavnog sadržaja
Mladima treba jasno naznačiti koji je sadržaj edukativan i točan, a koji ima prvenstveno zabavni karakter i nije nužno vjerodostojan.
Algoritmi ne bi trebali preporučivati mladim ljudima sadržaje koje objavljuju osobe koje nisu educirani stručnjaci za zdravlje već bi dane sadržaje trebalo jasno označiti kao takve.
- Transparentnost plaćenih oglasa i sponzoriranog sadržaja
Sponzorirani sadržaji i plasmani proizvoda moraju biti eksplicitno označeni kao takvi, naročito kada su usmjereni na adolescente.
Također, nužno je poduzeti mjere kako bi se mladi zaštitili od influencera koji promoviraju nezdrave obrasce ponašanja.
Mladi ljudi koji maštaju o tome da postanu influenceri trebaju biti upoznati s tim koliko je to zahtjevan i ne uvijek profitabilan posao.
- Ograničavanje autoplay funkcije i algoritamskih preporuka
Autoplay funkcija potencijalno je problematična s aspekta mladih ljudi koji još uvijek uče kontrolirati svoje nagone, doprinoseći njihovom prekomjernom zadržavanju ispred ekrana i izloženosti sadržajima koji nisu usklađeni s njihovim razvojnim potrebama. Platforme koje pružaju mogućnost ostavljanja komentara (lajkovi, komentari i sl.) i/ili koje koriste algoritme za preporučivanje sadržaja, trebaju dati prednost zdravom razvoju tinejdžera u odnosu na maksimiziranje vremena koje će mladi provesti ispred ekrana. To se može postići putem ograničavanja količine preporučenih sadržaja, isključivanjem autoplay funkcije u osnovnim postavkama (default), postavljanjem upita od strane platforme poput prompta „Gledate li još uvijek?“, smanjenjem količine obavijesti, potpunim ukidanjem noćnih obavijesti i skrivanjem broja lajkova na videosadržajima koje objavljuju mladi, na način da broj lajkova bude vidljiv jedino osobama koje objavljuju videosadržaje. Činjenica da su drugi lajkali određene sadržaje može povećati negativne posljedice loših sadržaja, ili umanjiti korisne učinke sadržaja koji promoviraju društveno poželjne oblike ponašanja.
- Zaštita od negativnog sadržaja i promocija različitih perspektiva
Algoritmi ne bi smjeli preporučivati potencijalno štetne sadržaje: problematične oglasne poruke, neprovjerene informacije i sporne influencere. Umjesto toga, prednost bi trebalo dati promoviranju sadržaja koji osnažuju mlade, koji pružaju pozitivne uzore i daju uvid u različite perspektive, ljude i mišljenja.
- Uklanjanje reklama i zaštita podataka mladih korisnika
Platforme namijenjene mladima trebale bi razmotriti mogućnost uklanjanja reklama i zaštitu podataka mladih korisnika prikupljenih u svrhu oglašavanja. Roditelji i kreatori politika pozvani su da surađuju u cilju smanjivanja izloženosti adolescenata reklamama koje promoviraju materijalizam i nezdrave navike. Razvijanje algoritama koji minimiziraju vidljivost reklama u okviru sadržaja namijenjenih mladima pomoglo bi stvaranju pozitivnijeg medijskog okruženja za mlade gledatelje.
Zaštita mladih od potencijalno štetnih utjecaja videosadržaja odgovornost je brojnih dionika, uključujući online platforme, kanale za hostiranje i distribuciju sadržaja, kreatore sadržaja, roditelje, staratelje, nastavnike, kreatore politika i tehnološke kompanije. Samo zajedničkim djelovanjem svih dionika možemo doprinijeti stvaranju sigurnijeg, zdravijeg i odgovornijeg online prostora za mlade naraštaje.
Integralni tekst izvješća na engleskom jeziku dostupan je na: https://www.apa.org/topics/social-media-internet/healthy-teen-video-viewing.