Rezultati skorijih istraživanja potvrdili su postojanje veze između načina na koji roditelji djece mlađe od pet godina u prisustvu djece koriste digitalne tehnologije i dječjeg motoričkog i kognitivnog razvoja, psihosocijalnog zdravlja, fizičke aktivnosti i sna.
Novo istraživanje objavljeno u časopisu JAMA Pediatrics pod nazivom „Utjecaj načina na koji roditelji koriste digitalne tehnologije u prisustvu djece na zdravlje i razvoj djece u ranom djetinjstvu“ (Parental Technology Use in a Child’s Presence and Health and Development in the Early Years) autora Marcela Toledo-Vargasa, Kar Hau Chong i Claudia-e I. Maddren, otkriva da roditelji koji koriste digitalne tehnologije u prisustvu djece mogu time negativno utjecati na njihov razvoj.
Analiza koja je obuhvatila 21 istraživanje iz deset zemalja svijeta pokazala je postojanje veze između načina na koji roditelji koriste tehnologije u prisustvu svog djeteta uzrasta do pet godina s djetetovim slabijim kognitivnim i socijalnim ponašanjem, nižim stupnjem privrženosti, većom zastupljenošću vidljivih i manje vidljivih problema i dječjim prekomjernim korištenjem ekrana.
Istraživanja pokazuju da više od 70% roditelja koristi digitalne tehnologije za vrijeme igre sa djetetom ili tijekom zajedničkog obroka, dok 89% njih navodi da provjeravaju telefon najmanje jedanput u prisustvu djeteta svaki dan.
„Digitalni uređaji igraju važnu ulogu u životima roditelja: pružaju im podršku u izlaženju na kraj sa izazovima modernog života, omogućavaju im brz i lak pristup informacijama, potiču veze sa vršnjacima ili nude odmor od roditeljskih obveza. Međutim, ukoliko upotreba digitalnih uređaja narušava interakciju između roditelja i djeteta, to može navesti dijete da se osjeća zapostavljeno ili osjeća da se mora izboriti za roditeljsku pažnju“ navode autori studije.
Pretjerano uplitanje tehnologije u odnos između roditelja i djeteta u razdoblju ranog djetinjstva može negativno utjecati na zdravlje i razvoj djeteta, jer u tom periodu djeca stječu ključne društvene i jezične, ali i motorne, psihosocijalne i kognitivne vještine i uspostavljaju svoje obrasce ponašanja u domenu fizičke aktivnosti, provođenja pasivnog vremena pred ekranom i navika spavanja.
Autori istraživanja istaknuli su kako im nije bio cilj kod roditelja potaknuti osjećaj krivnje, već podići svijest o tome kako svakodnevna upotreba digitalnih uređaja u prisustvu djeteta može negativno utjecati na stupanj privrženosti između roditelja i djeteta i kako svijest o tome i male promjene u tom smislu mogu napraviti veliku razliku.
Stoga idući put kad poželite u prisustvu vašeg malog djeteta pregledati upravo pristiglu obavijest na vaš mobilni telefon zapitajte se što je važnije: emotivna ravnoteža i zdravlje vašeg djeteta ili poruka.
Cijelu analizu možete pročitati na ovom linku.
