Razvojem digitalnih tehnologija ljudska komunikacija sve više se seli u virtuelni prostor, a samim tim i općeprihvaćena pravila lijepog ponašanja tj. bonton. Baš kao što je lijepo ponašanje važno u stvarnom svijetu, važno je i u online okruženju, bez obzira na to da li je riječ o privatnoj ili poslovnoj komunikaciji.
Koja su osnovna pravila internet bontona?
Predstavite se
Prije početka komuniciranja, predstavite se na način na koji želite (ime, prezime, nadimak) i ne mijenjajte odabrani način predstavljanja. Nikada se ne predstavljajte lažno.
Budite pristojni i ljubazni
Kao i u komunikaciji “licem u lice”, pristojnost i ljubaznost prvi je utisak koji sagovornik stiče o vama, čime online komunikacija postaje opuštenija i produktivnija.
Ne koristite uvredljive riječi
Izbjegavajte korištenje psovki, nepristojnih, uvredljivih, lažnih ili prijetećih riječi, kao i upotrebu ironičnih i sarkastičnih rečenica. Budite tolerantni. Ne objavljujte uvredljive komentare na mreži.
Poštujte svoju i tuđu privatnost
Ne objavljujte bez dopuštenja tuđe podatke, ideje, fotografije, videosnimke, elektronsku poštu itd. kao ni vlastite podatke, poruke, fotografije i sl. ukoliko niste sigurni da ih želite podijeliti sa drugima. Ne objavljujte podatke koji se odnose na djecu.
Ne ogovarajte druge i poštujte tuđa osjećanja
Ne govorite o drugima ružno, ne ogovarajte ih i ne upuštajte se u svađe i neprimjerene rasprave na internetu, jer bi to moglo utjecati da pojedini učesnici online komunikacije budu povrijeđeni i da se ne osjećaju dobro. Izbjegavajte online komunikaciju kada ste ljuti.
Komunicirajte kratko i precizno
Nastojte da komunikacija bude kratka i precizna. Tako ćete zadržati tuđu pažnju i uštedjeti svoje i tuđe vrijeme.
Upotrebljavajte emotikone
Ispravnom upotrebom emotikona izrazit ćemo svoje stavove i osjećanja u kontekstu neformalnog komuniciranja.
Pažljivo koristite velika slova
Korištenje velikih slova u online komunikaciji tumači se kao glasan govor ili vikanje na sagovornika. Stoga tipku Caps Lock koristite isključivo za potrebe kucanja velikog slova, slanja upozorenja ili naglašavanja nečeg važnog.
Kad je riječ o komunikaciji putem elektronske pošte, vodite računa o tome kako je e-mail naslovljen, u koju svrhu se šalje, kako su koncipirani sadržaj i završetak poruke, kakav je ton komuniciranja i obraćanja sagovorniku. Poruke poslovne prirode po mogućnosti šaljite u toku radnog vremena. Pravovremeno odgovarajte na zaprimljenu elektronsku poštu jer na taj način iskazujete poštovanje pošiljaocu. Izbjegavajte slanje masovnih e-mailova (lančana pisma, reklamne poruke itd.) za koje niste sigurni da ih ljudi žele primiti.
Kad je riječ o komunikaciji putem društvenih mreža:
- Iskoristite pozitivne strane društvenih mreža za objavu korisnih, zanimljivih i važnih događaja.
- Vodite računa o izgledu vašeg profila, on je vaša slika.
- Ne otvarajte lažne profile.
- Odgovarajte pravovremeno na zaprimljene komentare i poruke.
- Ne koristite neprimjeren jezik i birajte rasprave u koje ulazite.
- Ne šaljite poruke koje drugi ne žele primiti (lanac sreće itd.).
- Zaštitite svoju privatnost putem podešavanja postavki privatnosti.
- Navedite izvor ukoliko citirate drugu osobu, postavljate tuđe fotografije, videozapise i dr.
Tokom videokonferencija i webinara:
- Poštujte tuđe vrijeme: izbjegavajte kašnjenja i držite se rasporeda.
- Provjerite sve tehničke postavke kako bi online komunikacija bila ugodna i svrsishodna svim učesnicima.
- Pripazite na ometajuće zvukove.
- Ne ometajte druge kada govore.
- Obratite pažnju na vaš izgled i na način na koji ste odjeveni, pogotovo ako ste kod kuće.
- Uklonite hranu i piće iz kadra i nastojte da vaši ukućani ne budu slučajni “učesnici” konferencije.