Novost

Kako djeci približiti film i filmsku umjetnost

Print Friendly, PDF & Email

Film i filmska pismenost za djecu i mlade su od izuzetne važnosti, jer im omogućavaju da kroz konzumiranje filmova različitih žanrova i iz različitih izvora obogate svoja životna saznanja, postanu medijski i filmski pismene osobe i steknu vrijedne kompetencije za svoj lični i društveni život.

Od najranijeg djetinjstva djeca se susreću sa pokretnim slikama koje ih fasciniraju i utječu na njihovo poimanje svijeta oko sebe, razvijaju njihovu maštu i kreativnost i predstavljaju značajan izvor informacija. U digitalnom vremenu film kao audiovizuelni medij igra značajnu ulogu u obrazovanju i predstavlja važan resurs za poboljšanje vještina čitanja i pisanja kod djece i utječe na razvoj njihovih mentalnih i  kognitivnih sposobnosti.

Ističući važnost filma kao društvenog dobra i filmskog obrazovanja, Evropska komisija je 2011. godine definirala filmsku pismenost kao nivo razumijevanja filma, svijesti i znatiželje u izboru filmova, sposobnost kritičkog gledanja filma, analize njegovog sadržaja, kinematografije i tehničkih aspekata, te sposobnost manipuliranja jezičkim i tehničkim resursima u produkciji pokretnih slika.

Filmsko obrazovanje

Učenje o filmu i filmskoj umjetnosti djeci i mladima pruža mogućnost da kroz gledanje filmova, u kinu, školi ili u krugu porodice steknu kompetencije medijske i filmske pismenosti uz koje će steći vještine kritičkog razumijevanja filma, njegove poruke i značenja, ali i razviti sposobnost suočavanja sa sopstvenim problemima i emocijama. Bogato filmsko stvaralaštvo svojim slikama, muzikom, fotografijom i drugim izražajnim sredstvima može inspirisati djecu da gledaju filmove, da ih stvaraju i da ih odvedu na „daleka mjesta“ na kojima će se upoznati sa drugim jezicima, ljudima, kulturama i da „prožive“ sudbine glavnih junaka.

U ranoj dobi djeca bi trebala filmove gledati zajedno sa roditeljima, koji će im objasniti razliku između stvarnosti i fikcije, objasniti šta je poruka filma i razgovarati o tome koliko su je shvatili i kakve emocije u njima izaziva, ali i ukazati im na štetna i neprimjerena ponašanja.

Filmsko obrazovanje djecu školske dobi  treba upoznati sa osnovnim pojmovima filmske umjetnosti, njegovim izražajnim sredstvima i sa samim procesom nastajanja filma, a najvažnija pitanja koja pri tome treba postaviti su:

Šta je to film?

Čemu služi?

Koja je njegova poruka?

U čemu se ogleda njegova vrijednost?

Koje emocije izaziva?

Zanimljiv i poučan resurs nastavnicima i učenicima osnovne škole u realizaciji nastave iz oblasti filma je digitalna platforma CineSchool, na kojoj se nalazi interesantan materijal o počecima filma, vrstama filmske umjetnosti, filmskim izražajnim sredstvima, filmskim zanimanjima i o tome šta je sve potrebno da se napravi jedan film. Posebno je interesantna sekcija Filmovi (i kvizovi), u kojoj se nalaze linkovi za filmove iz kataloga i kvizovi sa pitanjima (i odgovorima) o odgledanom filmu. Pitanja se odnose na vrstu filma, žanr, osobine i emocije glavnog lika, sadržaj filma, njegov početak i poruku koju nosi.

Razvoju filmske pismenosti djece i mladih u Bosni i Hercegovini značajno doprinose filmski festivali i događaji. Sarajevo Film Festival kroz Dječiji program, Teen Arenu i Teen Action veliki broj filmova posvećuje djeci i mladima, dok Operacija Kino prikazuje filmove tokom cijele godine u 15 bosanskohercegovačkih gradova, sa posebnim fokusom na filmove za djecu i mlade. Omladinski Film Festival Sarajevo (OFF) osnovan je u cilju angažovanja i promocije mladih filmskih autora iz regiona i Evrope, a Kino Meeting Point je osmislio program filmskog obrazovanja koji se koristi kao dodatak redovnoj nastavi o filmu.

Kvalitetna nastava medijske kulture podrazumijeva iskusan i obučen nastavni kadar koji će učenicima približiti svu magiju i ljepotu filmske umjetnosti, koja će postati neodvojiv dio njihovih života.