Novost

Potreban jači angažman medija u području medijske pismenosti

Print Friendly, PDF & Email

Koliko i na koji način radio i TV-stanice u Bosni i Hercegovini doprinose unapređenju medijske pismenosti publike? Kako bismo dobili odgovor na ovo pitanje, ali i ideje kako dodatno podstaknuti medije na veći angažman u ovoj oblasti, Regulatorna agencija za komunikacije provela je „Istraživanje o aktivnostima pružalaca audiovizuelnih medijskih usluga i medijskih usluga radija u oblasti medijske pismenosti i emitiranim sadržajima na različite teme iz oblasti medijske pismenosti u periodu od aprila 2023. do marta 2024. godine“.

Aktivnosti koje poduzima medijska industrija smatraju se jednim od ključnih faktora unapređenja medijske pismenosti građana. U ovom kontekstu, od posebnog značaja je Direktiva Evropske unije o audiovizuelnim medijskim uslugama (Direktiva), koja jasno definira potrebu da i pružaoci medijskih usluga i pružaoci platformi za razmjenu videozapisa promoviraju razvoj medijske pismenosti u svim dijelovima društva, za građane svake dobi i za sve medije, u saradnji sa svim relevantnim akterima i uz pomno praćenje napretka s tim u vezi.

Istraživanje RAK-a je za cilj imalo dati kvalitativni i kvantitativni uvid u aktivnosti pružalaca medijskih usluga u području medijske i informacijske pismenosti.

Rezultati ukazuju na to da je većina korisnika dozvola za pružanje audiovizuelnih medijskih (AVM) usluga i medijskih usluga radija, oko četiri petine, u protekloj godini učestvovala u različitim aktivnostima s ciljem unapređenja medijske pismenosti. Uglavnom se radilo o jednoj aktivnosti u toku godine. Međutim, samo nešto više od trećine korisnika dozvola za pružanje AVM usluga i medijskih usluga radija provodilo je vlastite aktivnosti usmjerene ka unapređenju medijske pismenosti.

Istraživanje pokazuje kako je u kampanji Agencije i Mreže za medijsku i informacijsku pismenost „Dani medijske i informacijske pismenosti u BiH“ u oktobru 2023. godine aktivno učestvovalo malo više od polovine pružalaca AVM usluga i medijskih usluga radija. Glavninu medijskih sadržaja koji su emitirani tokom kampanje činili su audiovizuelni materijali o edukaciji mladih o sigurnom korištenju digitalnih tehnologija, kreirani u okviru projekta Agencije „Zaštita djece na internetu u sistemima korisnika dozvola RAK-a“.

Gotovo dvije trećine pružalaca audiovizuelnih medijskih usluga, te četiri petine pružalaca medijskih usluga radija u protekloj godini organizirale su posjete različitih ciljnih grupa njihovom mediju.

Programske sadržaje s temama iz područja medijske i informacijske pismenosti, kao što su emisije, prilozi, serijali, dokumentarni program, oglasi i slično, u analiziranom periodu emitiralo je oko četiri petine pružalaca audiovizuelnih medijskih usluga i medijskih usluga radija. Меđu temama dominirale su zaštita i dobrobit maloljetnika, te online sigurnost. U audiovizuelnim medijskim uslugama ovakvi programi emitiraju se uglavnom u promotivnom i dječijem programu, a u radijskim uslugama u informativnom i promotivnom programu. Najčešće se radi o kupljenom ili nabavljenom programu, dok vlastite produkcije ima vrlo malo.

Četiri petine pružalaca audiovizuelnih medijskih usluga i medijskih usluga radija stava su da medijski prostor ne posvećuje dovoljno pažnje temama iz područja medijske i informacijske pismenosti.

Iako su javni RTV-servisi imali određene aktivnosti u području medijske i informacijske pismenosti, nužno je na odgovarajući način jasnije definirati njihove obaveze, u skladu s dobrom evropskom praksom, u pogledu posebne uloge javnih RTV-servisa u promociji medijske i informacijske pismenosti za sve građane.

Istraživanjem se zaključuje kako je potrebno da se mediji značajnije angažiraju u provođenju vlastitih inicijativa unapređenjа medijske pismenosti, daju veći doprinos u provođenju nacionalne kampanje „Dani medijske i informacijske pismenosti u BiH“, te povećaju udio, kontinuitet i raznolikost medijskih sadržaja iz područja medijske i informacijske pismenosti. S obzirom na ulogu javnih RTV-servisa, potrebno je na odgovarajući način definirati njihove zakonske obaveze promicanja naprednih vještina medijske pismenosti za građane svih dobi.

Cijeli izvještaj možete pročitati na sljedećem linku:

https://medijskapismenost.ba/wp-content/uploads/2024/09/M-BOS.pdf