U današnjem digitalnom dobu, više od 1,5 milijardi djece i mladih širom svijeta svakodnevno pristupaju velikoj količini raznolikih videosadržaja putem različitih medija.
Izvještaj Američkog udruženja psihologa iz novembra 2024. godine u vezi izloženosti mladih videosadržajima, između ostalog navodi preporuke kako online platforme mogu doprinijeti većoj vidljivosti pozitivnih videosadržaja i smanjiti rizike od štetnog uticaja loših videosadržaja na zdravlje i razvoj adolescenata.
- Bolja moderacija i označavanje sadržaja prema starosnom uzrastu
Videoplatforme trebale bi unaprijediti način moderacije i označavanja sadržaja prema uzrastu korisnika. Također, bilo bi uputno kreirati efikasne i korisnički pristupačnije roditeljske kontrole.
Kreatore sadržaja trebalo bi ohrabrivati da proizvode edukativne i pozitivne sadržaje, a algoritme usmjeriti da podstiču vidljivost ovakvih sadržaja.
- Razlikovanje edukativnog i zabavnog sadržaja
Mladima treba jasno naznačiti koji sadržaj je edukativan i tačan, a koji ima prvenstveno zabavni karakter i nije nužno vjerodostojan.
Algoritmi ne bi trebali preporučivati mladim ljudima sadržaje koje objavljuju osobe koje nisu educirani stručnjaci za zdravlje već bi date sadržaje trebalo jasno označiti kao takve.
- Transparentnost plaćenih oglasa i sponzoriranog sadržaja
Sponzorirani sadržaji i plasmani proizvoda moraju biti eksplicitno označeni kao takvi, naročito kada su usmjereni na adolescente.
Također, neophodno je poduzeti mjere kako bi se mladi zaštitili od influensera koji promoviraju nezdrave obrasce ponašanja.
Mladi ljudi koji maštaju o tome da postanu influenseri trebaju biti upoznati s tim koliko je to zahtjevan i ne uvijek profitabilan posao.
- Ograničavanje autoplay funkcije i algoritamskih preporuka
Autoplay funkcija je potencijalno problematična s aspekta mladih ljudi koji još uvijek uče kontrolirati svoje nagone, doprinoseći njihovom prekomjernom zadržavanju ispred ekrana i izloženosti sadržajima koji nisu usklađeni s njihovim razvojnim potrebama. Platforme koje pružaju mogućnost ostavljanja komentara (lajkovi, komentari i sl.) i/ili koje koriste algoritme za preporučivanje sadržaja, trebaju dati prednost zdravom razvoju tinejdžera u odnosu na maksimiziranje vremena koje će mladi provesti ispred ekrana. To se može postići putem ograničavanja količine preporučenih sadržaja, isključivanjem autoplay funkcije u osnovnim podešavanjima (default), postavljanjem upita od strane platforme poput prompta „Da li još uvijek gledate?“, smanjenjem količine obavještenja, potpunim ukidanjem noćnih obavještenja i skrivanjem broja lajkova na videosadržajima koje objavljuju mladi, na način da broj lajkova bude vidljiv jedino osobama koje objavljuju videosadržaje. Činjenica da su drugi lajkovali određene sadržaje može povećati negativne posljedice loših sadržaja, ili umanjiti korisne efekte sadržaja koji promoviraju društveno poželjne oblike ponašanja.
- Zaštita od negativnog sadržaja i promocija različitih perspektiva
Algoritmi ne bi smjeli preporučivati potencijalno štetne sadržaje: problematične oglasne poruke, neprovjerene informacije i sporne influensere. Umjesto toga, prednost bi trebalo dati promoviranju sadržaja koji osnažuju mlade, koji pružaju pozitivne uzore i daju uvid u različite perspektive, ljude i mišljenja.
- Uklanjanje reklama i zaštita podataka mladih korisnika
Platforme namijenjene mladima trebale bi razmotriti mogućnost uklanjanja reklama i zaštitu podataka mladih korisnika prikupljenih u svrhu oglašavanja. Roditelji i kreatori politika pozvani su da sarađuju u cilju smanjivanja izloženosti adolescenata reklamama koje promoviraju materijalizam i nezdrave navike. Razvijanje algoritama koji minimiziraju vidljivost reklama u okviru sadržaja namijenjenih mladima pomoglo bi stvaranju pozitivnijeg medijskog okruženja za mlade gledaoce.
Zaštita mladih od potencijalno štetnih uticaja videosadržaja odgovornost je brojnih aktera, uključujući online platforme, kanale za hostovanje i distribuciju sadržaja, kreatore sadržaja, roditelje, staratelje, nastavnike, kreatore politika i tehnološke kompanije. Samo zajedničkim djelovanjem svih aktera možemo doprinijeti stvaranju sigurnijeg, zdravijeg i odgovornijeg online prostora za mlade naraštaje.
Integralni tekst izvještaja na engleskom jeziku dostupan je na: https://www.apa.org/topics/social-media-internet/healthy-teen-video-viewing.