Novost

Roditelji na telefonu, djeca na čekanju – šta djeca gube dok mi „skrolujemo“?

Print Friendly, PDF & Email

Rezultati skorijih istraživanja potvrdili su postojanje veze između načina na koji roditelji djece mlađe od pet godina u prisustvu djece koriste digitalne tehnologije i dječijeg motoričkog i kognitivnog razvoja, psihosocijalnog zdravlja, fizičke aktivnosti i sna.

Novo istraživanje objavljeno u časopisu JAMA Pediatrics pod nazivom „Uticaj načina na koji roditelji koriste digitalne tehnologije u prisustvu djece na zdravlje i razvoj djece u ranom djetinjstvu“ (Parental Technology Use in a Child’s Presence and Health and Development in the Early Years) autora Marcela Toledo-Vargasa, Kar Hau Chong i Claudia-e I. Maddren, otkriva da roditelji koji koriste digitalne tehnologije u prisustvu djece mogu time negativno uticati na njihov razvoj.

Analiza koja je obuhvatila 21 istraživanje iz deset zemalja svijeta pokazala je postojanje veze između načina na koji roditelji koriste tehnologije u prisustvu svog djeteta uzrasta do pet godina sa djetetovim slabijim kognitivnim i socijalnim ponašanjem, nižim stepenom privrženosti, većom zastupljenošću vidljivih i manje vidljivih problema i dječijim prekomjernim korišćenjem ekrana.

Istraživanja pokazuju da više od 70% roditelja koristi digitalne tehnologije za vrijeme igre sa djetetom ili tokom zajedničkog obroka, dok 89% njih navodi da provjeravaju telefon najmanje jedanput u prisustvu djeteta svaki dan.

„Digitalni uređaji igraju važnu ulogu u životima roditelja: pružaju im podršku u izlaženju na kraj sa izazovima modernog života, omogućavaju im brz i lak pristup informacijama, potiču veze sa vršnjacima ili nude odmor od roditeljskih obaveza. Međutim, ukoliko upotreba digitalnih uređaja narušava interakciju između roditelja i djeteta, to može navesti dijete da se osjeća zapostavljeno ili da osjeća da se mora izboriti za roditeljsku pažnju“ navode autori studije.

Pretjerano uplitanje tehnologije u odnos između roditelja i djeteta u periodu ranog djetinjstva može negativno uticati na zdravlje i razvoj djeteta, jer u tom periodu djeca stiču ključne društvene i jezičke, ali i motorne, psihosocijalne i kognitivne vještine i uspostavljaju svoje obrasce ponašanja u domenu fizičke aktivnosti, provođenja pasivnog vremena pred ekranom i navika spavanja.

Autori istraživanja istakli su kako im nije bio cilj da kod roditelja potaknu osjećaj krivice, već da podignu svijest o tome kako svakodnevna upotreba digitalnih uređaja u prisustvu djeteta može negativno uticati na stepen privrženosti između roditelja i djeteta i kako svijest o tome i male promjene u tom smislu mogu napraviti veliku razliku.

Stoga idući put kad poželite da u prisustvu vašeg malog djeteta pregledate obavještenja upravo pristigla na vaš mobilni telefon zapitajte se šta je važnije: emotivna ravnoteža i zdravlje vašeg djeteta ili poruka.

Cijelu analizu možete pročitati na ovom linku.