Успостављање стандарда компетенција који ће представљати основу за креирање националних програма образовања и унапређења општег нивоа знања о медијској писмености у друштву, иницијатива је представника Црне Горе, Србије, Хрватске, Словеније и Босне и Херцеговине у оквиру ЕУ пројекта „ЕПАЛЕ национална служба подршке“, а који се реализује као дио Ерасмус+ програма.
Документ Оквир компетенција медијске писмености ‒ Црна Гора, Србија, Хрватска, Словенија и Босна и Херцеговина који је настао у оквиру пројекта „ЕПАЛЕ национална служба подршке“ представља иницијативу наведених земаља за постизањем минимума стандарда знања и вјештина које сваки појединац треба усвојити у циљу разумијевања и анализе медија и медијских порука, стицања компетенција за функционалну медијску писменост, те образовања за демократско грађанство.
Овај документ, чија је сврха афирмација медијске писмености у друштву, представља и заједничку тежњу за регионалним системским дјеловањем на унапређењу медијске писмености, али и препоруку националним учесницима како да у ову сврху достигну потребан ниво знања и вјештина. А свака би земља, у складу са својим специфичностима, развијала своје едукативне програме медијске писмености, чији би се садржај базирао на препорученом Регионалном оквиру компетенција медијске писмености.
Документ на почетку доноси кратки приказ ЕПАЛЕ пројекта и активности Црне Горе, Србије, Хрватске, Словеније и Босне и Хереговине у оквиру пројекта, као и приказ стејкхолдера, националних и ЕУ прописа из области медијске писмености. Битан ресурс представља и списак кључних ријечи на крају документа.
Садржај документа подијељен је у 5 модула, а начин његове имплементације или појединих модула треба да буде прилагођен сљедећим циљним групама:
- најшира јавност – полазници програма образовања одраслих могу се подијелити у сљедеће подгрупе:
- одрасли уопште,
- одрасле особе са слабо развијеним базичним способностима, без обзира на радно мјесто, узраст/старост или друге карактеристике,
- младе одрасле особе које рано напуштају школу и droputs,
- старије особе (65+),
- друге одрасле особе;
- стручна јавност (едукатори одраслих и други стручњаци);
- носиоци политике у различним ресорима.
У сваком од сљедећих 5 модула истакнути су исходи учења/знања, потребне вјештине за његово савладавање те ставови који представљају коначан исход савладаних вјештина:
МОДУЛ 1 ‒ Критичко разумијевање и читање (и преиспитивање) медијске поруке:
Циљ овог модула је да се развије вјештина читања која омогућава преиспитивање медијских садржаја, креирања властитих ставова те активно учешће у јавном простору, али и друштву генерално.
МОДУЛ 2 – Медији и њихове вриједности ‒ Утицај медијских садржаја на формирање личних и друштвених вриједности:
Овај модул има за циљ разумијевање како медијски садржаји и они који личе на медијски садржај (нови медији) утичу на систем вриједности појединца и на који начин креирају друштвене вриједности.
МОДУЛ 3 – Слобода говора и говор мржње:
Циљ овог модула је разумијевање разлике између слободе говора и увредљивог говора мржње, утврђивање њихових граница и развијање свијести о значају системског заустављања и сузбијања говора мржње у друштву.
МОДУЛ 4 – Манипулација, дезинформације и стереотипи:
Циљ овог модула је унапређивање знања, вјештина и компетенција које омогућавају полазницима да лакше и квалитетније просуђују о природи и сврси информација, а посебан акценат ставе на манипулације које имају негативну конотацију. Стога, овај модул се реализује с циљем подизања свијести појединца о његовој активној улози и као креатора и као примаоца информација.
МОДУЛ 5 – Карактеристике савремених медија, приватност и заштита података на мрежи:
Овај модул има за циљ да расвијетли најважнија својства савремених медија, од техничких до комуниколошких и социолошких, те да омогући полазницима примјену стечених знања и вјештина у коришћењу медија и података у свакодневном животу. Такође ће се размотрити поједине одлике дигиталних уређаја, мрежа, технологија и апликација у свјетлу њихове разноврсне примјене, али и у свјетлу стицања вјештина препознавања опасности, заштите података и чувања властите и приватности других, као и посљедица прихватљивог и неприхватљивог коришћења медија.
Стицање знања и вјештина базираних на овом оквиру медијске писмености подразумијева да особа самостално може:
- Критички анализирати и разумјети медијске поруке;
- Анализирати садржај медијске поруке;
- Правилно интерпретирати поруке и дјеловати на бази тих добијених порука;
- Објаснити утицај медијских и кориснички генерисаних садржаја на вриједносни систем појединца/групе;
- Извршити процјену ефеката утицаја медијских садржаја на перцепцију, понашање, емоције и ставове појединца/групе;
- Критички се односити према персуазивном потенцијалу медијских садржаја;
- Разликовати слободу говора од увредљивог говора и говора мржње;
- Спровести анализу манипулативне природе свих информација и медија;
- Извршити просуђивање ефеката медијских обраћања на емоције, формирање мишљења, ставове и вриједности;
- Размотрити историјске, друштвене, културне и личне перспективе у просуђивању;
- Објаснити значај и употребу савремених медија;
- Безбједно користити дигиталне медије, друштвене мреже и интернет.
Публикацију препоручујемо свим учесницима који се на било који начин баве образовањем одраслих у домену медијске писмености, али и свим појединцима који желе унаприједити своја знања и вјештине из ове области.
Публикацију су заједнички приредили приређивачи из Црне Горе, Србије, Хрватске, Словеније и Босне и Херцеговине, а објавило ју је Министарство просвјете Црне Горе 2022. године.
Преузмите: Оквир компетенција медијске писмености ‒ Црна Гора, Србија, Хрватска, Словенија и Босна и Херцеговина.
ЕПАЛЕ је електронска платформа за учење одраслих у Европи (енгл. EPALE − Electronic Platform for Adult Learning in Europe) и чини је преко 120.000 наставника, инструктора, универзитетских стручњака из области образовања одраслих. Кључне активности пројекта базирају се на преводима корисних садржаја, организовању различитих догађаја, информисању потенцијалних корисника о пројекту, као и сарадњи с партнерима и корисницима на националном и европском нивоу.