Откако је крајем 2022. године компанија Open AI омогућила широј јавности кориштење Chat GPT-ја различити алати генеративне вјештачке интелигенције (ВИ) почели су све интензивније да се примјењују у различитим сферама приватног и пословног живота. Нема сумње да ће кроз свега пар година алати генеративне ВИ постати нова технолошка парадигма главног тока утичући самим тим и на тржиште рада будућности. Како ће нова водећа парадигма глобално утицати на образовни систем и како држава и наставници могу припремати ученике и студенте за послове будућности?
Предвиђања указују да ће вјештачка интелигенција и велики подаци заузети прво мјесто на Топ 10 листи основних вјештина које ће бити тражене на тржишту рада до 2030. године. Према Извјештају о пословима будућности (Future of Jobs Report) Свјетског економског форума из јануара 2025. три најбрже растуће техничке вјештине су: вјештачка интелигенција и велики подаци, мреже и сајбер сигурност и технолошка писменост. У наредних пет година, предвиђа се отварање 170 милиона нових радних мјеста, док ће 92 милиона послова нестати. То представља структурну промјену на тржишту рада од 22% у односу на 1,2 милијарде формалних радних мјеста обухваћених анализом, односно нето повећање запослености од 7% или 78 милиона нових радних мјеста.
Међу главним покретачима који ће обликовати и трансформисати глобално тржиште рада до 2030. године Извјештај издваја:
- Технолошке промјене
- Геоекономску фрагментацију
- Економску неизвјеност
- Демографске промјене
- Зелену транзицију
Концепт прилагодљивог учења
Прилагодљиво учење с вјештачком интелигенцијом (AI – adaptive learning) представља будућност система формалног образовања на глобалном нивоу. У питању је облик образовања у којем се наставни садржај, темпо и начин поучавања аутоматски прилагођавају сваком ученику уз помоћ алгоритама ВИ, на основу анализе ученичких одговора, способности, напретка и потреба. Другим ријечима, по сриједи је „персонализовано учење вођено подацима“ у ком систем учи о ученику и затим прилагођава учење ученику. Концепт прилагодљивог учења редефинише улогу како ученика, тако и учитеља и наставних садржаја. Ученичка улога у оквиру овог концепта је активна, а не пасивна. Систем ВИ учи о ученику – његовом темпу, стилу и потребама, а ученичке интеракције се прате и анализирају. Учитељ/учитељица престаје бити превасходно „предавач“ него постаје ментор у учењу. Учитељи/ учитељице добијају аналитичке извјештаје и користе их како би побољшали процес учења, радећи уједно на мотивацији, емпатији и социјалној интеракцији ученика. Умјесто да буду статични и фиксни, наставни садржаји постају модуларни и динамични, будући да ВИ систем прилагођава материјале потребама ученика.
Нови образовни модел полако почиње да се тестира и примјењује у развијенијим земљама свијета. У Кини је, на примјер, прилагодљиво учење препознато као приоритет кинеске образовне политике. Squirrel AI Learning једна је од првих кинеских платформи за прилагодљиво учење. Досада су развијени наставни материјали за математику, енглески језик, физику, кинески језик и хемију за основне школе. Ова платформа тренутно броји више од 144 милиона корисника.
Босна и Херцеговина у овом погледу заостаје за свијетом и регионом. Позитивни помаци и те како су могући уколико држава буде:
- Интензивно улагала у истраживање и развој ВИ
- Сарађивала са универзитетима и истраживачким институцијама
- Развијала образовни систем с циљем унапређења вјештина радне снаге како би била прилагођена промјенама вођеним ВИ.
Смјернице за кориштење генеративне ВИ у настави
Један од примјера позитивне праксе у Босни и Херцеговини на пољу примјене ВИ у образовању јесте пракса доцента Борислава Вукојевића, вишег асистента на Факултету политичких наука Универзитета у Бањој Луци, који учи своје студенте како да одговорно и ефикасно користе алате ВИ, уз пуно разумијевање њихових могућности и ограничења. У те сврхе, доц. Вукојевић израдио је документ под називом „Упуте за кориштење генеративне AI на предметима“ у којем износи „филозофију“ и „златно правило“ кориштења ВИ, „принципе одговорне употребе“, „практичне савјете за максималну ефикасност“, упозорења „када не користити AI“, као и списак „препоручених AI алата“. На крају ове Упуте, Вукојевић напомиње како се листа алата непрестано шири и позива студенте да прате развој и буду отворени за нове могућности.
„Упуте за кориштење генеративне AI на предметима“ доц. Вукојевића доступне су овдје.
За писање овог текста кориштени су материјали представљени у оквиру Државне ЕПАЛЕ конференције „Умови изнад вјештачке интелигенције“ одржане 29. октобра 2025. у Бањалуци у оквиру пројектног циклуса ЕПАЛЕ 2025-2026, у организацији Агенције за предшколско, основно и средње образовање и Државног тима за подршку (НСС) ЕПАЛЕ Босна и Херцеговина.
