Новост

Одржан je шести састанак неформалне мреже актера активних у области медијске и информационе писмености у Босни и Херцеговини ‒ Исказана потреба за интензивнијом сарадњом

Print Friendly, PDF & Email

Регулаторна агенција за комуникације је у својству координатора активности неформалне мреже актера у области медијске и информационе писмености (МИП), 28. септембра 2023. године организовала шести састанак институција и организација активних у области МИП-а у Босни и Херцеговини. Састанак је одржан у сарадњи с УНЕСКО-ом, Фондацијом „Медиацентар“ Сарајево и Факултетом политичких наука Универзитета у Сарајеву.

Састанку је присуствовао велики број чланица МИП-а, а неколико часова разговора било је мало да се изнесу све идеје и планови за будућу сарадњу.

Сврха састанка, првенствено је била, размјена информација о текућим и планираним пројектима чланица мреже у области МИП-а, али и планирање активности у оквиру иницијативе за обиљежавање „Дана медијске и информационе писмености“ у периоду од 19. до 29. 10. 2023. године те дискусија о начину рада и будућности неформалне мреже институција и организација активних у области МИП-а.

Регулаторна агенција за комуникације је подсјетила на пројекте спроведене у претходном периоду.

Истакнута је важност интернетске странице medijskapismenost.ba путем које се објављују стручни текстови из области медијске и информационе писмености, разне кампање, али и промовишу пројекти чланица МИП-а. Чланице мреже су позване да користе и промовишу страницу те доставе материјале за које сматрају да би требали бити објављени. Такође је наглашено да је Агенција спремна да и даље координише рад мреже.

Најављена је и кампања „Дани медијске и информационе писмености“ која ће се ове године одржати у периоду од 19. до 29. 10. те су чланице МИП мреже позване да се активно укључе у обиљежавање „Дана медијске и информационе писмености“ путем организације властитог догађаја у наведеном периоду, продукције и емитовања медијских садржаја на теме из области медијске и информационе писмености, као и учешћем на „Сајму медијске и информационе писмености“ који ће бити одржан у Сарајеву. Послат је и позив медијима да се активније укључе у кампању како припремом властитих садржаја тако и емитовањем доступних материјала Агенције и чланица мреже МИП мреже. Предложено је и да се за комуникацију у вези с Данима МИП-а користи „хештег“ #DaniMIP2023, а представљен је и нови визуелни идентитет за кампању.

Кроз расправу о начину рада и о будућности неформалне мреже институција и организација активних у области МИП-а, Агенција је подсјетила на почетке и чињеницу да мрежа, иако је настала у изазовним временима, тренутно броји око 70 чланица. Представљене су Смјернице за стратешки приступ развоју неформалне мреже за медијску и информациону писменост те је исказана потреба за афирмацијом мреже. Због великог интересовања за будући рад мреже, договорено је да се у наредном периоду одрже тематски састанци на којима би била једина тема рад мреже.

УНЕСКО, као стратешки партнер у области медијске и информационе писмености, владиног и невладиног сектора, исказао је опредјељење да помогне у системском рјешавању свих питања у вези с медијском и информационом писмeношћу у БиХ. Мишљења су да је потребно направити смјернице за имплементацију разних сегмената медијске и информационе писмености на разним нивоима власти. УНЕСКО је још једном подсјетио на важност да се цијели процес медијске и информационе писмености ради институциoнално, јер се само на тај начин може одржати континуитет. УНЕСКО је најавио наставак пројеката из области МИП-а у Федерацији БиХ и Републици Српској.

С Факултета политичких наука Универзитета у Сарајеву, говорећи о плановима ове институције на подручју медијске писмености, подијелилли су сазнања да ће УНСА преузети финансирање одржавања онлајн курса који ће бити увршћен и у понуду Универзитета и бити доступан свим студентима. Када су у питању политике, подсјетили су да је Факултет политичких наука био иницијатор и креатор неколико студија од 2018. те да је прошле године усвојена Стратегија развоја медијске и информационе писмености од 2023. до 2025. у области образовања у Кантону Сарајево и након тога акциони план за реализацију стратегије. УНСА стоји на располагању за сарадњу у овој области те ће радо узети учешће и у „Данима медијске и информационе писмености“ ове године.

Фондација „Медиацентар“ Сарајево је, говорећи о пројектима које спроводи, казала да је једна од тема у коју улажу ресурсе, концепт медијског активизма и мобилизација јавности. У том правцу су усмјерени највећи пројекти које ради „Медиацентар“, а такође се спроводе и  истраживања о саморегулацији медија и припремају се извјештаји о будућности медија Западног Балкана. Фондација је кроз више програма и ове године укључена у кампању „Дани медијске и информационе писмености“.

Филозофски факултет Универзитета у Мостару је представио низ својих истраживачких пројеката које раде са студентима, на тему медијске и информационе писмености те су најавили обиљежавање „Дана медијске и информационе писмености“ у организацији факултета, у оквиру којих су планиране и дводневне радионице са средњошколцима.

Федерално министарство образовања је најавило да ће почетком новембра организовати министарску конференцију о медијској писмености те да ће на координацији министара образовања у Федерацији Босне и Хецеговине покренути питање медјске писмености.

Министарствo саобраћаја и веза Републике Српске је подсјетило на усвојену „Политику медијске и информационе писмености у Републици Српској од 2023. до 2027.“ и чињеницу да је Министарство саобраћаја и веза препознато од стране Владе Републике Српске у тој области као координатор и носилац активности.

На састанку је представљено низ пројеката чланица мреже који су спроведени у претходном периоду. Као свијетли примјер промовисања медијске и информационе писмености у медијима, наведен је пројекат Радио Сарајева о медијској писмености старије генерације кроз видео-радове у којима су учешће узеле познате личности старије животне доби, а који су привукли велику пажњу своје циљне публике. Истакнут је и пројекат „Ал Џазире“ у кому су кроз дискусију стручњаци обрадили низ тема из области медијске писмености. Истакнут је и серијал Федералне телевизије који је усмјерен на млађу публику, Апликација „Мислиметар“ коју је урадило више удружења, а носилац је удружење „ЗаштоНе“, емисије БХ радија 1 итд. Истакнуте су активности и на нижим нивоима, попут секција МИП-овци у КС и пројекти у оквиру наставе страних језика.