Novost

Preporučujemo online tečaj univerziteta Yale: Znanost o blagostanju za roditelje

Print Friendly, PDF & Email

Online tečaj pod nazivom Nauka o blagostanju za roditelje (The Science of Well-Being for Parents) kreirala je profesorica psihologije Laurie Santos, rukovoditeljica koledža Silliman na univerzitetu Yale u SAD-u u svibnju 2025. Tečaj je podijeljen u sedam modula prosječnog trajanja 45 minuta koji nude praktične, znanstveno utemeljene savjete roditeljima kako upravljati stresom i negativnim emocijama, kako se nositi sa dječijim školskim obvezama i kako više brinuti o sebi. Sedmi modul posvećen je digitalnim tehnologijama i društvenim mrežama. Profesorica Santos i kolege daju savjete roditeljima kako će pomoći sebi i svojoj djeci da im mediji budu na korist, a ne na štetu.

Tečaj je temeljen na principima kognitivne bihevioralne terapije. Kad je riječ o medijima, prof. Santos polazi od toga da roditelji trebaju najprije promijeniti način na koji razmišljaju o medijima i obratiti pozornost na to kakve aktivnosti/prilike/sadržaje oni i njihova djeca propuštaju dok provode vrijeme uz svoje pametne telefone.

Također, roditelji se trebaju preispitati kakve emocije ih nagone da posežu za svojim mobilnim telefonima (neprijatnost, dosada, umor) i da se u tim trenutcima zapitaju je li mobilni telefon zaista najbolji mogući način da se nadvlada trenutno emotivno stanje.

U kontekstu odnosa koji djeca imaju prema digitalnim tehnologijama, prof. Santos savjetuje roditeljima da se preispitaju zašto/kad dozvoljavaju svojoj djeci da koriste digitalne tehnologije.

U tom smislu daje sljedeće preporuke:

  • Odgoditi što je više moguće trenutak kad djeci dozvoljavamo posjedovanje vlastitog pametnog telefona (preporuka je da se djeci ne kupuju pametni telefoni prije navršene 14. godine i da im se ne dozvoli pristup društvenim mrežama prije 16. godine);
  • Uvesti tehnološki slobodne zone i razdoblja i napraviti dogovor sa djecom gdje se odlažu pametni telefoni kad nisu u upotrebi;
  • Uspostaviti zdravije granice u korištenju tehnologije i društvenih mreža koje vrijede i za djecu i za roditelje i poštovati te granice;
  • Razgovarati sa drugim roditeljima/obiteljima i školama u cilju širenja ovakvih praksi;
  • Zabraniti pametne telefone u školi (sama prisutnost mobilnog telefona u džepu ili torbi djeteta može negativno utjecati na djetetovu pozornost tijekom nastave);
  • Voditi računa o higijeni vlastite pozornosti i pozornosti djece (npr. naučiti dijete da skloni pametni telefon iz svog vidokruga za vrijeme učenja, prebaciti djeci telefon na “sivu zonu” i sl.).

Sedmi modul tečaja oslanja se, između ostalog, na knjigu “Anksiozna generacija” (The Anxious Generation) socijalnog psihologa Jonathana Haidta, koji ističe kako je djetinjstvo doživjelo “veliko prekrajanje” kroz dvije ključne promjene:

  1. Djeca imaju manje slobodnog vremena za igru i aktivnosti bez roditeljskog nadzora;
  2. Njihovo odrastanje postalo je utemeljeno na telefonu” – od najranijih godina provode sate uz ekrane, što utječe na njihov razvoj, odnose i mentalno zdravlje.

Shuterstock

Haidt prepoznaje četiri “osnovne štete” digitalnog djetinjstva:

  1. Loša socijalna povezanost

Iako telefoni služe za povezivanje, oni u praksi smanjuju fizičku interakciju. Djeca danas provode znatno manje vremena s vršnjacima nego ranije, osobito nakon 2010. godine, kada su pametni telefoni postali masovno dostupni. Nedostatak izravnog druženja utječe na razvoj jezika, emocionalne vještine i osjećaj pripadnosti. Poremećene su i norme socijalizacije, što povećava socijalnu anksioznost.

  1. Nedostatak sna

Tehnologija ozbiljno narušava dječiji ritam spavanja. Četvrtina tinejdžera od 15 godina izjavljuje da se budi noću  koristiti telefon. Sličan trend primijećen je i kod trinaestogodišnjaka. Nedostatak sna ima posljedice na razvoj mozga, učenje, pozornost i emocionalnu stabilnost. Djeca koja koriste telefone noću čak tri puta češće osjećaju konstantan umor u školi.

  1. Fragmentacija pažnje

Pametni telefoni stalno prekidaju koncentraciju putem notifikacija i stalne dostupnosti sadržaja. Istraživanja pokazuju da već i prisustvo telefona u blizini može smanjiti rezultate na testovima memorije i inteligencije – čak i kada telefon nije aktivan. Haidt navodi da su rezultati testiranja djece rađeni od 1978. do 2012. g. konstantno imali pozitivan trend i da se taj trend promijenio na gore od vremena kad su mobilni telefoni ušli u masovnu upotrebu.

  1. Digitalna ovisnost

Aplikacije i uređaji su namjerno dizajnirani da izazovu ovisnost. Statistike pokazuju da tinejdžeri danas provode u prosjeku 8,5 sati dnevno na telefonima, dok mlađi adolescenti (13–15 g.) provode oko 5 sati dnevno. Takva količina vremena utječe na mentalno zdravlje, emocionalnu regulaciju i socijalne vještine.

Utjecaj društvenih mreža na mlade

Govoreći o utjecaju društvenih mreža na mlade Haidt navodi kako suvremena istraživanja pokazuju da društvene mreže imaju snažan i često negativan utjecaj na mentalno zdravlje mladih.

Podatci jasno pokazuju da je Instagram osobito problematičan za djevojke. Kronična usporedba vlastitog izgleda s drugima dovodi do povećane razine anksioznosti i depresije. Studije ukazuju na snažnu korelaciju između korištenja Instagrama i lošeg mentalnog zdravlja kod tinejdžerki, osobito zbog stalnog fokusiranja na lice i tijelo.

Snapchat možda ne izaziva izravno depresiju i anksioznost, ali predstavlja visok rizik za sigurnost. Aplikacija je povezana s učestalim slučajevima iznuda/ucjena na temelju seksualnog sadržaja (sextortion), prodaje droga i oružja, kao i cyberbulluying-a. Prema podatcima, Snapchat mjesečno dobija i do 10.000 prijava za slučajeve ucjena među američkim tinejdžerima, a stvarne brojke vjerovatno su još veće. Tragično je i to što ovakvi incidenti ponekad dovode i do samoubojstava mladih.

TikTok je, prema Haidtu, posebno zabrinjavajući zbog načina na koji utiče na pozornost i koncentraciju. Platforma stvara ovisnost kroz kratke, brze sadržaje i tako mijenja način na koji mozak procesuira informacije. Stručnjaci upozoravaju da TikTok ne samo što oduzima vrijeme, već dugoročno slabi sposobnost fokusiranja.

Preporuke za upravljanje tehnologijom u obitelji

U okviru posljednjeg predavanja Jill Murphey, glavna direktorica za sadržaj u Common Sense Media (neprofitna američka  organizacija koja se bavi medijskim obrazovanjem djece i roditelja) nudi preporuke kako upravljati tehnologijom u krugu obitelji:

  1. Uvedite obiteljski medijski sporazum

Sporazum služi kao okvir za dogovor između roditelja i djece o korištenju tehnologije. Omogućava da se zajedno utvrde pravila o aplikacijama, vremenu pred ekranom i sadržaju koji je dozvoljen.

  1. Dati prednost razgovoru u odnosu na zabranu

Koristite sporazum kao alat za otvoreni dijalog. Na primjer, dogovorite se o aplikacijama koje dijete smije koristiti i ograničite vrijeme, umjesto nametanja jednostranih zabrana.

  1. Redovito revidirajte dogovore

Pravila nisu statična — kako dijete raste, mijenjaju se i potrebe. Preporučuje se redovito prilagođavanje sporazuma, gotovo kao “kvartalni pregled” obiteljskih ciljeva. Ove revizije pomažu da se roditelji i djeca zajedno suoče s novim izazovima.

  1. Budite svjesni ograničenja roditeljske kontrole

Roditeljske kontrole mogu pružiti privid sigurnosti — većina djece brzo pronalazi načine da ih zaobiđe. Ključ je u stalnoj komunikaciji i povjerenju, a ne u oslanjanju isključivo na tehnička ograničenja.

  1. Razgovarajte o rizicima i sadržajima

Djeca su često izložena uznemirujućim sadržajima (npr. vijesti o nasilju). Otvoreni razgovori pomažu da dijete razumije kontekst i razvije otpornost.