Otkako je krajem 2022. godine kompanija Open AI omogućila široj javnosti korištenje Chat GPT-ja različiti alati generativne umjetne inteligencije (UI) počeli su se sve intenzivnije primjenjivati u različitim sferama privatnog i poslovnog života. Nema sumnje da će kroz svega par godina alati generativne UI postati nova tehnološka paradigma glavnog toka utičući samim tim i na tržište rada budućnosti. Kako će nova vodeća paradigma globalno uticati na obrazovni sustav i kako država i nastavnici mogu pripremati učenike i studente za poslove budućnosti?
Predviđanja ukazuju da će umjetna inteligencija i veliki podatci zauzeti prvo mjesto na Top 10 listi osnovnih vještina koje će se tražiti na tržištu rada do 2030. godine. Prema Izvješću o poslovima budućnosti (Future of Jobs Report) Svjetskog ekonomskog foruma iz siječnja 2025. tri najbrže rastuće tehničke vještine su: umjetna inteligencija i veliki podatci, mreže i cyber sigurnost i tehnološka pismenost. U narednih pet godina, predviđa se otvaranje 170 milijuna novih radnih mjesta, dok će 92 milijuna poslova nestati. To predstavlja strukturnu promjenu na tržištu rada od 22% u odnosu na 1,2 milijarde formalnih radnih mjesta obuhvaćenih analizom, odnosno neto povećanje zaposlenosti od 7% ili 78 milijuna novih radnih mjesta.
Među glavnim pokretačima koji će oblikovati i transformisati globalno tržište rada do 2030. godine Izvješće izdvaja:
- Tehnološke promjene
- Geoekonomsku fragmentaciju
- Ekonomsku neizvjenost
- Demografske promjene
- Zelenu tranziciju
Koncept prilagodljivog učenja
Prilagodljivo učenje s umjetnom inteligencijom (AI – adaptive learning) predstavlja budućnost sustava formalnog obrazovanja na globalnoj razini. U pitanju je oblik obrazovanja u kojem se nastavni sadržaj, tempo i način poučavanja automatski prilagođavaju svakom učeniku uz pomoć algoritama VI, temeljem analize učeničkih odgovora, sposobnosti, napretka i potreba. Drugim riječima, po srijedi je „personalizirano učenje vođeno podatcima“ u kom sustav uči o učeniku i zatim prilagođava učenje učeniku. Koncept prilagodljivog učenja redefinira ulogu kako učenika, tako i učitelja i nastavnih sadržaja. Učenička uloga u okviru ovog koncepta je aktivna, a ne pasivna. Sustav UI uči o učeniku – njegovom tempu, stilu i potrebama, a učeničke interakcije se prate i analiziraju. Učitelj/učiteljica prestaje biti prvenstveno „predavač“ nego postaje mentor u učenju. Učitelji/ učiteljice dobijaju analitička izviješća i koriste ih kako bi poboljšali proces učenja, radeći ujedno na motivaciji, empatiji i socijalnoj interakciji učenika. Umjesto da budu statični i fiksni, nastavni sadržaji postaju modularni i dinamični, budući da UI sustav prilagođava materijale potrebama učenika.
Novi obrazovni model polako se počinje testirati i primjenjivati u razvijenijim zemljama svijeta. U Kini je, na primjer, prilagodljivo učenje prepoznato kao prioritet kineske obrazovne politike. Squirrel AI Learning jedna je od prvih kineskih platformi za prilagodljivo učenje. Dosada su razvijeni nastavni materijali za matematiku, engleski jezik, fiziku, kineski jezik i kemiju za osnovne škole. Ova platforma trenutno broji više od 144 milijuna korisnika.
Bosna i Hercegovina u ovom pogledu zaostaje za svijetom i regionom. Pozitivni pomaci i te kako su mogući ukoliko država bude:
- Intenzivno ulagala u istraživanje i razvoj UI
- Surađivala sa univerzitetima i istraživačkim institucijama
- Razvijala obrazovni sustav s ciljem unaprijeđenja vještina radne snage kako bi bila prilagođena promjenama vođenim UI.
Smjernice za korištenje generativne AI u nastavi
Jedan od primjera pozitivne prakse u Bosni i Hercegovini na polju primjene UI u obrazovanju jeste praksa docenta Borislava Vukojevića, višeg asistenta na Fakultetu političkih nauka Univerziteta u Banjoj Luci koji uči svoje studente kako odgovorno i učinkovito koristiti alate UI, uz puno razumijevanje njihovih mogućnosti i ograničenja. U te svrhe, doc. Vukojević izradio je dokument pod nazivom „Uputstvo za korištenje generativne AI na predmetima“ u kojem iznosi „filozofiju“ i „zlatno pravilo“ korištenja UI, „principe odgovorne upotrebe“, „praktične savjete za maksimalnu učinkovitost“, upozorenja „kada ne koristiti AI“, kao i spisak „preporučenih UI alata“. Na kraju ove Uputstva, Vukojević napominje kako se lista alata neprestalno širi i poziva studente da prate razvoj i budu otvoreni za nove mogućnosti.
„Uputstvo za korištenje generativne AI na predmetima“ doc. Vukojevića dostupne su ovdje.
Za pisanje ovog teksta korišteni su materijali predstavljeni u okviru Državne EPALE konferencije „Umovi iznad umjetne inteligencije“ održane 29. listopada 2025. u Banjaluci u okviru projektnog ciklusa EPALE 2025-2026, u organizaciji Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje i Državnog tima za podršku (NSS) EPALE Bosna i Hercegovina.
