Novost

Preporučujemo online kurs univerziteta Yale: Nauka o blagostanju za roditelje

Print Friendly, PDF & Email

Online kurs pod nazivom Nauka o blagostanju za roditelje (The Science of Well-Being for Parents) kreirala je profesorica psihologije Laurie Santos, rukovodilac koledža Silliman na univerzitetu Yale u SAD-u u maju 2025. Kurs je podijeljen u sedam modula prosječnog trajanja 45 minuta koji nude praktične, naučno utemeljene savjete roditeljima kako upravljati stresom i negativnim emocijama, kako se nositi sa dječijim školskim obavezama i kako više brinuti o sebi. Sedmi modul posvećen je digitalnim tehnologijama i društvenim mrežama. Profesorica Santos i kolege daju savjete roditeljima kako da pomognu sebi i svojoj djeci da im mediji budu na korist, a ne na štetu.

Kurs je zasnovan na principima kognitivne bihevioralne terapije. Kad je riječ o medijima, prof. Santos polazi od toga da roditelji treba najprije da promijene način na koji razmišljaju o medijima i da obrate pažnju na to kakve aktivnosti/prilike/sadržaje oni i njihova djeca propuštaju dok provode vrijeme uz svoje pametne telefone.

Takođe, roditelji treba da se preispitaju kakve emocije ih nagone da posežu za svojim mobilnim telefonima (neprijatnost, dosada, umor) i da se u tim trenucima zapitaju da li je mobilni telefon zaista najbolji mogući način da se prevaziđe trenutno emotivno stanje.

U kontekstu odnosa koji djeca imaju prema digitalnim tehnologijama, prof. Santos savjetuje roditeljima da se preispitaju zašto/kad dozvoljavaju svojoj djeci da koriste digitalne tehnologije.

U tom smislu daje sljedeće preporuke:

  • Odgoditi što je više moguće trenutak kad djeci dozvoljavamo posjedovanje vlastitog pametnog telefona (preporuka je da se djeci ne kupuju pametni telefoni prije navršene 14. godine i da im se ne dozvoli pristup društvenim mrežama prije 16. godine);
  • Uvesti tehnološki slobodne zone i periode i napraviti dogovor sa djecom gdje se odlažu pametni telefoni kad nisu u upotrebi;
  • Uspostaviti zdravije granice u korištenju tehnologije i društvenih mreža koje važe i za djecu i za roditelje i poštovati te granice;
  • Razgovarati sa drugim roditeljima/porodicama i školama u cilju širenja ovakvih praksi;
  • Zabraniti pametne telefone u školi (sama prisutnost mobilnog telefona u džepu ili torbi djeteta može negativno uticati na djetetovu pažnju tokom nastave);
  • Voditi računa o higijeni vlastite pažnje i pažnje djece (npr. naučiti dijete da skloni pametni telefon iz svog vidokruga za vrijeme učenja, prebaciti djeci telefon na “sivu zonu” i sl.).

Sedmi modul kursa oslanja se, između ostalog, na knjigu “Anksiozna generacija” (The Anxious Generation) socijalnog psihologa Jonathana Haidta, koji ističe kako je djetinjstvo doživjelo “veliko prekrajanje” kroz dvije ključne promjene:

  1. Djeca imaju manje slobodnog vremena za igru i aktivnosti bez roditeljskog nadzora;
  2. Njihovo odrastanje postalo je “zasnovano na telefonu” – od najranijih godina provode sate uz ekrane, što utiče na njihov razvoj, odnose i mentalno zdravlje.

Shuterstock

Haidt prepoznaje četiri “osnovne štete” digitalnog djetinjstva:

  1. Loša socijalna povezanost

Iako telefoni služe za povezivanje, oni u praksi smanjuju fizičku interakciju. Djeca danas provode znatno manje vremena s vršnjacima nego ranije, posebno nakon 2010. godine, kada su pametni telefoni postali masovno dostupni. Nedostatak direktnog druženja utiče na razvoj jezika, emocionalne vještine i osjećaj pripadnosti. Poremećene su i norme socijalizacije, što povećava socijalnu anksioznost.

  1. Nedostatak sna

Tehnologija ozbiljno narušava dječiji ritam spavanja. Četvrtina tinejdžera od 15 godina izjavljuje da se budi noću da koristi telefon. Sličan trend primijećen je i kod trinaestogodišnjaka. Nedostatak sna ima posljedice na razvoj mozga, učenje, pažnju i emocionalnu stabilnost. Djeca koja koriste telefone noću čak tri puta češće osjećaju konstantan umor u školi.

  1. Fragmentacija pažnje

Pametni telefoni stalno prekidaju koncentraciju putem notifikacija i stalne dostupnosti sadržaja. Istraživanja pokazuju da već i prisustvo telefona u blizini može smanjiti rezultate na testovima memorije i inteligencije – čak i kada telefon nije aktivan. Haidt navodi da su rezultati testiranja djece rađeni od 1978. do 2012. g. konstantno imali pozitivan trend i da se taj trend promijenio na gore od vremena kad su mobilni telefoni ušli u masovnu upotrebu.

  1. Digitalna zavisnost

Aplikacije i uređaji su namjerno dizajnirani da izazovu zavisnost. Statistike pokazuju da tinejdžeri danas provode u prosjeku 8,5 sati dnevno na telefonima, dok mlađi adolescenti (13–15 g.) provode oko 5 sati dnevno. Takva količina vremena utiče na mentalno zdravlje, emocionalnu regulaciju i socijalne vještine.

Uticaj društvenih mreža na mlade

Govoreći o uticaju društvenih mreža na mlade Haidt navodi kako savremena istraživanja pokazuju da društvene mreže imaju snažan i često negativan uticaj na mentalno zdravlje mladih.

Podaci jasno pokazuju da je Instagram posebno problematičan za djevojke. Hronično poređenje sopstvenog izgleda s drugima dovodi do povećanog nivoa anksioznosti i depresije. Studije ukazuju na snažnu korelaciju između korištenja Instagrama i lošeg mentalnog zdravlja kod tinejdžerki, naročito zbog stalnog fokusiranja na lice i tijelo.

Snapchat možda ne izaziva direktno depresiju i anksioznost, ali predstavlja visok rizik za sigurnost. Aplikacija je povezana s učestalim slučajevima iznuda/ucjena na temelju seksualnog sadržaja (sextortion), prodaje droga i oružja, kao i cyberbulluying-a. Prema podacima, Snapchat mjesečno dobija i do 10.000 prijava za slučajeve ucjena među američkim tinejdžerima, a stvarne brojke vjerovatno su još veće. Tragično je i to što ovakvi incidenti ponekad dovode i do samoubistava mladih.

TikTok je, prema Haidtu, posebno zabrinjavajući zbog načina na koji utiče na pažnju i koncentraciju. Platforma stvara zavisnost kroz kratke, brze sadržaje i tako mijenja način na koji mozak procesuira informacije. Stručnjaci upozoravaju da TikTok ne samo što oduzima vrijeme, već dugoročno slabi sposobnost fokusiranja.

Preporuke za upravljanje tehnologijom u porodici

U okviru posljednjeg predavanja Jill Murphey, glavna direktorica za sadržaj u Common Sense Media (neprofitna američka  organizacija koja se bavi medijskim obrazovanjem djece i roditelja) nudi preporuke kako upravljati tehnologijom u krugu porodice:

  1. Uvedite porodični medijski sporazum

Sporazum služi kao okvir za dogovor između roditelja i djece o korištenju tehnologije. Omogućava da se zajedno utvrde pravila o aplikacijama, vremenu pred ekranom i sadržaju koji je dozvoljen.

  1. Dati prednost razgovoru u odnosu na zabranu

Koristite sporazum kao alat za otvoreni dijalog. Na primjer, dogovorite se o aplikacijama koje dijete smije koristiti i ograničite vrijeme, umjesto nametanja jednostranih zabrana.

  1. Redovno revidirajte dogovore

Pravila nisu statična — kako dijete raste, mijenjaju se i potrebe. Preporučuje se redovno prilagođavanje sporazuma, gotovo kao “kvartalni pregled” porodičnih ciljeva. Ove revizije pomažu da se roditelji i djeca zajedno suoče s novim izazovima.

  1. Budite svjesni ograničenja roditeljske kontrole

Roditeljske kontrole mogu pružiti privid sigurnosti — većina djece brzo pronalazi načine da ih zaobiđe. Ključ je u stalnoj komunikaciji i povjerenju, a ne u oslanjanju isključivo na tehnička ograničenja.

  1. Razgovarajte o rizicima i sadržajima

Djeca su često izložena uznemirujućim sadržajima (npr. vijesti o nasilju). Otvoreni razgovori pomažu da dijete razumije kontekst i razvije otpornost.